Blir leder for kommunikasjon i lokalt havvindselskap

20.03.2021
-Det å faktisk få være med på det grønne skiftet, i et selskap og en ny næring som er en del av løsningen, er veldig motiverende
Silje Rødeseike har fått seg ny jobb i havvindselskapet Deep Wind Offshore. Hun går fra jobben som Mulighetsutvikler i Haugaland Vekst. Der har hun blant annet har arbeidet med flytende havvind som et av flere regionale satsingsområder.

-Stillingen er utrolig spennende, utfordrende og passer meg godt! Havvind er en fremtidsnæring som representerer store muligheter for Norge og for regionen vår. Dette har jeg troen på og ønsker å være med på, sier hun om hvorfor hun takket ja.

Som medlem i Næringsforeningens ressursgruppe «Grønn lønnsomhet» er Rødeseike pådriver for grønn omstilling.

-Det å faktisk få være med på det grønne skiftet, i et selskap og i en ny næring som er en del av løsningen, er veldig motiverende. Fornybar energi fra havvvind er helt avgjørende i energimixen for å lykkes med å nå de klimamål som vi har forpliktet oss til, sier hun.

-Hva blir arbeidsoppavene dine?

-Jeg vil i hovedsak ha ulike oppgaver knyttet til ekstern og intern kommunikasjon og myndighetskontakt. Selskapet er godt i gang, og jeg er veldig klar for å være med å bygge en god organisasjon som er rustet for store ting fremover, sier hun.

Ansetter flere

Selv om selskapet startet opp nylig teller organisasjonen omkring 10 personer.

-I tillegg til min ansettelse søker selskapet nå to personer til, en elkraftingeniør og en engineering manager, med forankring på Haugalandet/Sunnhordland, sier Rødeseike.

-Jeg ser frem til å kunne bidra til å posisjonere Deep Wind Offshore som en ledende havvind-aktør nasjonalt med internasjonale ambisjoner, sammen med et sterkt og kompetent team og solide lokale eiere. Lokal forankring vil være viktig i alle markeder for å lykkes med å utvikle store havvindprosjekter på en bærekraftig måte, sier hun.

Rødeseike begynner i jobben etter påske, men er allerede godt orientert om hva som blir viktigst fremover.

-Det viktigste nå blir veilederen som OED (Olje og Energidepartementet) skal komme med i vår, og posisjonering for havvindområdene Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II.

-Å bygge opp et hjemmemarked for havvind i Norge er viktig. Deep Wind Offshore er opptatt av at det legges til rette for et bredt aktørmangfold og at den produserte kraften kan bidra til en videre dekarbonisering av Norge, løse kraftutfordringer langs kysten, samt muliggjøre at Norge kan fortsette å være en relevant eksportør av energiprodukter, tilpasset Europas endrede behov, sier hun.

-Flytende havvind kan bli et nytt norsk industrieventyr. Å få ta del i det er en unik mulighet jeg ikke kunne takke nei til, rett og slett, avslutter hun.

Energi