Cegal åpner kontor i Tallinn for økt tilgang på konsulenter

31.10.2022
Lauri Bambus,  den estiske ambassadøren til Norge, er glad for at Cegal velger å etablere seg i landet. Her avbildet sammen med Randi Navarro, Chief Operations Officer i Cegal
Målet er å ha på plass 20 ansatte som jobber med Cegal-kunder i Norge og resten av verden innen utgangen av første kvartal 2023.
– Vi opplever sterk etterspørsel etter våre tjenester og trenger flere flinke folk raskt. Med et kontor i Tallinn øker vi tilgangen på dyktige konsulenter fra et land som ligger nært det norske både kulturelt og fysisk, sier konsernsjef Dagfinn Ringås i Cegal i en pressemelding.

Konsulentene som ansettes i Estland vil jobbe med skytjenester. Rekrutteringen i Tallinn er i gang og før året er omme håper Ringås at han kan ønske velkommen til fem nye kolleger i Estlands hovedstad og i løpet av av første kvartal 2023 er planen å ansette 15 til.

– De ansatte vil tilhøre eksisterende avdelinger i Cegal og jobbe med våre ulike skyløsninger og -teknologier. De vil rapportere til en avdelingsleder på lik linje med de andre Cegal-ansatte, forteller Randi Navarro, Chief International Operations Officer i Cegal.

Med Tallinn-kontoret starter Cegal med såkalt nearshoring; å benytte seg av teknologisk spisskompetanse i andre land i samspill med lokale konsulenter hos eksisterende og nye Cegal-kunder.

– Cegal er et ledende, globalt teknologiselskap for hele energiindustrien. Skal vi beholde denne posisjonen, er vi avhengige av tilgang til den beste kompetansen. Derfor åpner vi opp i Tallinn, forklarer Navarro.

Europas Silicon Valley
At nettopp Estland ble valgt for Cegals nye nye kontor, er ikke tilfeldig. Som Norge er også Estland et teknologisk foregangsland, og Estland topper de fleste rangeringer når det kommer til digitalt modne samfunn. Utdanningssystemet understøtter dette og er også ansett som et av verdens beste når det kommer til å utdanne teknologer.

– I tillegg er estlendere kulturelt sett svært like oss nordmenn, fortsetter Navarro, som også er blitt digital innbygger – e-resident – i Estland.

Lauri Bambus den estiske ambassadøren til Norge, er glad for at Cegal velger å etablere seg i landet.
– Vi er glade og stolte for at Cegal etablerer seg i Tallinn. At Cegal åpner kontor i Tallinn viser at Estland er et attraktivt sted å være for teknologiselskaper som trenger erfarne og kompetente konsulenter, sier Bambus.

– Cegals fokus på bærekraft og som et ledende, globalt teknologiselskap for energisektoren passer godt inn i det estiske næringslivet. Estland er et internasjonalt orientert teknologisk foregangsland, noe også Cegal vil nyte godt av, fortsetter Bambus.

Cegals nye Tallinn-kontor ligger i den nye og moderne bydelen Ülemiste hvor over 20.000 jobber, de fleste i teknologiselskaper som Hitachi, ABB og Skeleton Technologies. Bydelen ble utviklet for å være et attraktivt knutepunkt for studenter, arbeidsplasser og beboere og er kalt Europas “Silicon Valley”. Smart city og Green city er to stikkord for utviklingen av det tidligere fabrikkområdet som er i ferd med å drives hundre prosent av fornybar energi.

Teknologi