De første systemene solgt

17.02.2023
Fra venstre: Michal Skogland, Huwim, Mari-Anne Sæbø Soltveit, Aker Solutions Stord, og Tor Ivar Rossebø Våge, Huwim.
Aker Solutions blir første kunde hos Huwim
Produktet til Huwim kan komme til å revolusjonere sveiseindustrien. En bransje som lenge har jobbet tungvint og gammeldags.

– Det er ufattelig vanskelig å få tung industri til å tenke nytt. Nå har vi fått tiltro hos Aker Solutions, etter at de har prøvekjørt, testet og gitt tilbakemeldinger på 3 systemer siden august i fjor, sier hjernen bak idéen, Michal Skogland.

Kvalitet og sporbarhet i arbeidet
Sveising er komplisert, og det er en viss risiko for feilbehandling. Det handler om temperatur og material, informerer Skogland om, som selv har 25 års erfaring i yrket og som formelig gløder av engasjement for produktet som er utviklet. Følgene av feilbehandling kan i verste fall bli katastrofale.

– Sensorikken er implementert i en smarttelefon spesielt utviklet for industriell bruk. En termografisk sensor viser temperaturen på røret, både før, under og etter sveising. Alt loggføres, og man får en enormt mye bedre dokumentasjon på arbeidet som gjøres, sier Skogland.

Han forklarer at temperaturen på et rør kan variere, blant annet på grunn av forskjellige tykkelser, for eksempel i et bend. Dette vil kreve mer oppvarming før sveising enkelte steder på røret. Dessuten vil bruksområdet til røret bestemme om det er spesielle krav til bestemte temperaturer, noe som verktøyet som brukes i dag – en fettstift som smelter når den kommer over en viss temperatur – ikke kan vise nøyaktig.

– Med Huwims teknologi kan sveiseoperatøren selv dokumentere arbeidet som gjøres gjennom hele prosessen. Dette loggføres og sikrer kvalitet og sporbarhet. Ved vanlig sveiseinspeksjon må inspektøren være til stede og sjekke på eksakt tidspunkt for å få samme etterrettelighet. Dessuten sjekkes kun noen kontrollpunkter. Det er ikke kapasitet til å sjekke absolutt alt, naturlig nok, forklarer gründeren.

Fremoverlent
Aker Solutions har omfavnet denne spennende teknologiske nyvinningen. Avdelingsleder for sveis og materialteknologi på Aker Stord, Mari-Anne Sæbø Soltveit, ble kjent med Michal gjennom norsk sveiseteknisk forbund. Samarbeidet ble for alvor kickstartet i fjor.

– Prosessen har vært godt forankret hos Aker. Vi synes jo det er veldig kjekt at noen med sveisefaglig bakgrunn jobber med å sikre kvaliteten på en effektiv måte, forteller Soltveit.
Stord-giganten, som er Norges største verft, har utfordret Huwim og gründerne har levert resultater. Fra august i fjor har tre ansatte hatt hver sin smarttelefon med Huwim-teknologi.

– Ingen har strittet imot, tvert imot synes de det har vært gøy å bidra. Og nå nærmer vi oss rundt 3.000 inspeksjoner fra vi startet, på kun 3 sveisere i ca. fem måneder. Nå kjøper vi flere systemer for å rulle ut enda bredere i produksjonen. Det er selvsagt en god trygghet for kundene, men også for sveiserne, sier avdelingslederen.

Fra pre-fab til installasjon
Huwim-teknologien har til nå vært testet i pre-fabrikkeringsmiljøet, men nå er tanken at den også skal brukes på installasjoner. Aker Solutions har store kontrakter og ordrereserver hvor løsningen vil kunne skape verdi.

Kompetent team
Michal Skogland er ikke alene i utviklingen av Huwim. Fra den spede start i 2017 fikk han med seg Trond Notland. Han er styreleder og har også bred teknisk kompetanse og erfaring med produktutvikling. Tor Ivar Rossebø Våge, kjent for de fleste som Apias, trygg ladekabel-gründer, er prosjektleder for utviklingen av softwaren som brukes i smart-telefonene.

Teamet ser fremover. Nå er planen å få flere store operatørselskaper til å ta i bruk teknologien. Etter hvert skal også smarte sveisemasker – som var starten på eventyret – kunne kjøpes. Teknologien er også tiltenkt å bli et verktøy sveiseinspektører kan ta i bruk på sikt.

– Det blir et enormt kvalitetsløft og en stor sikkerhet i bransjen når etterretteligheten blir så bra, avslutter Skogland entusiastisk.

Det første bildet viser systemet i bruk. Den termografiske sensoren viser temperaturen på røret før, under og etter sveising.
Teknologi