Delte ut kulturpris til barnebokforfatter

21.10.2024
T.v. Ingvild Bjerkeland og banksjef i Haugesund Spareank Bente Syre. Foto Tine Tørresdal Marø.
Ingvild Bjerkeland er vinner av årets kulturpris fra Haugesund Sparebank.
Lørdag ettermiddag ble kulturprisen fra Haugeunnd Sparebank delt ut. En meget glad Ingvild Bjerkeland er årets vinner. I begrunnelsen står det følgende:

- Haugesund Sparebank ønsker med årets pris og gi en påskjønnelse, til en dyktig og produktiv forfatter som har gitt ut mange spennende bøker for barn og unge. Bøkene er lettleste og underholdende, og fenger de unge leserne fra start til slutt - også de som vanligvis ikke leser så mye. Forfatteren har høstet mange gode krikker for sine bøker og har blitt nominert og vunnet mange prestisjetunge priser. Boka Udyr er oversatt til 6 språk og skal gis ut i USA våren 2025. Vinneren har bred erfaring, både som forfatter og innen film- og fjernsynvitenskap. Vi mener hun i aller høyeste grad fortjener denne oppmerksomheten.

Haugesund Sparebanks kulturpris deles ut til enkeltpersoner, grupper eller organisasjoner som har gjort seg fortjent til det gjennom sitt virke innenfor kulturlivet på Haugalandet, eller som oppmuntring til unge utøvere.

Sparebank 1 Sør-Norge