Denne plasten skal gjenvinnes

27.10.2021
Etter lang tids tilrettelegging har Geminor nå utviklet en sirkulær løsning for landbruksplasten, sier Bjørn Håland, Account and Development Manager i Geminor.
Nå skal plasten du ser på høyballene på åkrene, gjenvinnes. Et Karmøy-selskap er sentral i prosjektet.
Gjenvinningsaktøren Geminor deltar i utviklingen av en ny type strekkfilm utviklet av 100 prosent gjenvunnet råvare. Det nye plastproduktet er hovedsakelig basert på plast fra norsk landbruk.
Flere tusen tonn balleplast blir årlig benyttet og kastet i landbruket når dyrefor skal konserveres og lagres for vinterbruk. Landbruksplasten som brukes til ballingen, såkalt «Linear Low Density Polyethylene» (LLDPE), er en gjenvinnbar og svært slitesterk plasttype. Etter lang tids tilrettelegging har Geminor nå utviklet en sirkulær løsning for denne plasten, forteller Bjørn Håland, Account and Development Manager i Geminor.

– Vi har lenge håndtert plastavfall fra landbruket, og har like lenge ønsket oss en god og klimavennlig løsning for avsetning på disse plastvolumene. Sammen med flere partnere har vi funnet frem til en prosess som sikrer en fullstendig og effektiv gjenbruk av plasten, sier Håland.

Samles, renses, gjenvinnes

Geminor henter brukt strekkfilm fra avfallsanlegganlegg over hele Norge. Plasten sendes deretter til produksjonsfabrikker i utlandet der den blir kvalitetskontollert og går igjennom en vask- og klargjøringsprosess. Plasten blir deretter granulert og kvernet, og ender som råstoff i en produksjonsprosess av ny strekkfilm til balling.

– Vi har vært igjennom en grundig prosess der vi har testet den resirkulerte plastfilmen med tanke på blant annet UV-bestandighet, strekkfasthet, punkteringssikkerhet og håndtering.  Vi har også testet den i produksjonsklima fra -20 grader til +30 grader, og sammen med våre partnere har vi funnet fram til et produkt som fungere svært godt, sier Bjørn Håland.

Kvalitet

– Kvalitetsmessig står ikke vår resirkulerte balleplast tilbake for plast fra jomfruelige råvarer. Prisen på gjenvunnet materiale er også hyggelig, noe som gjør dette lønnsomt for alle parter. Hensikten er at det skal gi mening for brukere av balleplast å gå for gjenvunnet plast, sier Bjørn Håland i Geminor.
Plasten ble først testet med tanke på pakking av avfall, forteller Håland.

– Det gir ingen mening å bruke plast fra jomfruelige råvarer til å pakke avfall, når man har fullverdige resirkulerte alternativer. Nå har vi fått fram resirkulert strekkfilm både for avfallsbransjen og for landbruksnæringen, noe som gjør dette til sirkulærøkonomi i praksis. Vi samler avfallsproduktet, resirkulerer det og gjeninnfører det til forbruker, sier Håland.

– Vårt ønske er få til en varig og økonomisk fornuftig løsning innen gjenbruk av plast, avslutter Account and Development Manager i Geminor, Bjørn Håland.

Om Geminor: Geminor AS ble opprettet på Karmøy i 2004 og er et internasjonalt gjenvinningsselskap som sørger for material- og energigjenvinning av ulike typer avfall i det Europeiske markedet. Geminor håndterer alt fra refuse-derived fuel (RDF) og solid recovered fuel (SRF) til farlig avfall, avfallstrevirke, papir, papp, plast og annet avfall. Geminor har behandlingsanlegg og kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannia, Tyskland, Polen, Frankrike og Italia, og sysselsetter rundt 80 fagpersoner. Selskapet håndterer mer enn 2 millioner tonn avfall årlig og har kontrakter med rundt 350 avfallsprodusenter og 180 forbrennings- og gjenvinningsanlegg. Geminor har en årlig omsetning på rundt 180 millioner euro.

Teknologi