Det handler om å være synlig

01.09.2022
En rekke medlemsbedrifter fra Haugalandet var representert på ONS-messen. Marine Aluminum hadde sikret seg en godt synlig standplass ute i finværet. Fv.Christian Lobsgaard, Arild Frøkedal, Erna Handeland og Maria Perez.
 
Ti medlemsbedrifter om hvorfor de stilte på årets ONS...
 
Endelig var det igjen klart for en av verdens største messer for energibransjen, nemlig ONS, som gikk av stabelen fra og mandag 29.august til og med 1.september. Her stiller ca. 600 utstillere fordelt på ti haller. Næringsforeningen reiste denne gang sammen med rådgivere fra Haugaland Skole og Arbeidsliv (HSA) og besøkte flere av våre medlemsbedrifter. Vi ønsket å høre hva bedriftene skulle markedsføre, og ikke minst hva som var målsetningen for uken. Her er svarene vi fikk:

Aibel
Intervjuet: Mona Winge

Hva skal markedsføres her?
-Vi markedsfører våre tjenester og produkter, og så er vi opptatt av å nå «nye hoder». Det er kamp om de flinke folkene, og så vil vi snakke med underleverandører.

Hva gjør dere for å møte de rette folkene?
-Det er produsert en egen en teaserfilm, og har kjørt kampanjer i sosiale medier. Så kjører vi egne events hver dag, med servering.

Mål for uken?
-Flest mulig besøk på stand, og ikke minst studenter for å tiltrekke oss fremtidens arbeidskraft.

Bilde under.Fv. Mona Winge, Astrid Vierdal og Mads Andersen.



Skjoldblad
Intervjuet: Tor Otto Lohne

Hva skal markedsføres her?
-Tiltrekke oss leverandører, rådgivere ol som kan tilby varer og tjenester til bruk i tilbud og ikke minst om vi vinner kontrakter (havvindkonsesjoner).

Hva gjør dere for å møte de rette folkene her?
-Direkte invitasjoner på mail til egne leverandørseminarer, henvendelser til politikere, organisasjoner og leverandører.

Mål for uken?
-Sette Skjoldblad på kartet. Det er enda et ukjent navn, som faktisk ble satt etter en navnekonkurranse på Utsira nylig.

Bilde under:Tor Otto Lohne i midten med kolleger.



Gassco
Intervjuet : Anne Sofie Hagland

Hva skal markedsføres her?
-Først og fremst at vi bidrar til å knytte Norge og Europa sammen som felles arbeids og energimarked. Og så ønsker vi å synliggjøre oss ovenfor nye arbeidstakere. Det er alltid kamp om de kloke hodene.

Hva gjør dere for å møte de rette folkene?
-Vi har booket mange møter (har møterom på standen), her er hele bransjen og det gir mange muligheter. Vi har også kjørt kampanjer i sosiale medier mm.

Mål for uken?
-Flest mulig på besøk og gjerne toppe listen i konkurransen «Beste standplass».

Bilde under. Fv. Anne Beate Jordal og Anne Sofie Hagland.


Haugaland Næringspark
Intervjuet : Tiril Fjeld

Hva skal markedsføres her?
-Vi skal markedsføre oss som lokasjon for nye grønne næringer og selvsagt synliggjøre vår tilstedeværelse. Næringsparken er ideelt plassert med kort vei til Europa og det ønsker vi å få frem.

Hva gjør dere for å møte de rette folkene ?
-Vi har snakket med mange som kan være aktuelle og booket møter. Vi går også rundt og oppsøker bedrifter som bør vite om oss.

Mål for uken?
-Knytte gode kontakter både nasjonalt og internasjonalt.

Bilde under:Tiril Fjeld, Haugaland Næringspark




Rambase (Hatteland) sammen med BDO.
Intervjuet : Anne Louise Våge Mikkelsen

Hva skal markedsføres her?
-Vi ønsker å synliggjøre som en mulig arbeidsplass for de rette folkene, og bygge et «fotavtrykk» i markedet, altså vise hvem vi er. Utstillerne på ONS er vår hovedmålgruppe, og kan bli fremtidige kunder.

Hva gjør dere for å møte de rette folkene?
-Vi har for eksempel lokalisert oss strategisk i «scale-up avdelingen» med små og mellomstore bedrifter som passer svært godt til vår satsing og måte og tenke og utvikle oss på.

Mål for uken?
-Skape gode kundemøter og relasjoner.

Bilde under.Anne Louise Våge Mikkelsen, Rambase




Endra (Haugaland Kraft -solkraft)
Intervjuet : Christina Buhl

Hva skal markedsføres her?
Vi er helt nye i markedet og ønsker å vise oss frem. Selskapet skal selge kraftavtaler og her vil vi møte selskaper som ønsker å kjøpe grønn energi.

Hva gjør dere for å møte de rette folkene?
-Kampanjer i sosiale medier som Linkedin, facebook og oppsøkende kontakt.

Mål for uken?
-Treffe mye folk, møte bransjen og hente kunnskap og inspirasjon via foredrag.

Bilde under.Christina Buhl, Endra.



Marine Aluminium
Intervjuet: Arild Frøkedal

Hva skal markedsføres her?
-Først og fremt våre produkter som helidekk, rekkverksystem, trappetårn ol. Vi gar en bred produktportefølje, og dette er en arena der alle våre kunder og leverandører er, og da er det viktig vi er synlige.

Hva gjør dere for å møte de rette folkene?
-Vi er svært synlige med en godt plassert stand her ute i finværet, og så går vi rundt og hilser på våre kunder og leverandører som vi møter på deres standplasser.

Mål for uken?
-Møte flest mulig folk og bygge langsiktige relasjoner.

Bilde under.Fv.Christian Lobsgaard, Arild Frøkedal, Erna Handeland og Maria Perez. Marine Aluminium.




Imenco
Intervjuet: Yngve Josephson

Hva skal markedsføres her?
-Våre tre nyeste innovasjoner; et nytt banebrytende offshore fyllesystem, anode til å klipse på ankerkjettinger for å forhindre rust, og et nytt subsea internet system (internett som fungerer under vann)

Hva gjør dere for å møte de rette folkene?
-Egne presentasjoner på gitte tidspunkt, oppsøke andre stander der vi både finner kunder og leverandører.

Mål for uken?
-Få flest mulig konkrete leads å jobbe med videre.

Bilde under:Yngve Josephson, Imenco.



DeepOcean
Intervjuet: Pål Slotterøy

Hva skal markedsføres her?
-Våre tjenester i alle segment, inkludert fornybart,  og våre jobber i olje og gass-sektoren med utskifting og vedlikehold av infrastruktur. Vi fronter for eksempel også vårt «remote control senter» på Killingøy her på standen.

Hva gjør dere for å møte de rette folkene?
-Vi har kontaktet kunder og leverandører og brukt sosiale medier, og så har vi en svært godt plassert standplass.

Mål for uken?
-Få nye kontakter, være mest mulig synlig for underleverandører og kunder. Bygge relasjoner.

Bilde under.Pål Slotterøy, DeepOcean.




Haugaland Skole og Arbeidsliv
(HSA koordinerer ungdomsskolenes samarbeid med lokalt næringsliv og videregående opplæring og utdanningsvalg)
Intervjuet: Ronny Sætre

Hvorfor deltar dere her?
-Yrkes- og utdanningsrådgiverne er med på ONS fordi det er et meget bra opplegg som heter ONS Young. Her får en blant annet mange gode foredrag som handler om utdanning og yrkesvalg. Dette er viktig kunnskap for rådgiverne. I tillegg er det interessant å snakke med utstillere om hvilken kompetanse de trenger og lære mer om selve bedriftene. PÅ ONS får en virkelig oppleve bredde både lokalt, nasjonalt og internasjonalt, kunnskap som rådgiverne kan ta med seg videre til sine elever.

Hva gjorde mest inntrykk denne dagen?
-Det som gjør mest inntrykk, er både gode foredrag om utdanning og yrker og det enorme messeområdet med alle utstillerne. Og det er imponerende å se at det lokale næringslivet som er til stede, gjør det skarpt i internasjonal

Bilde under:
HSA, fv. Mona Midttun, Mari Kringeland, Jostein Apeland, Kjetil Egenberg, Anita Dagsland, Irene Gautesen Langåker, Ronny Sætre, og Ruth Odland.



For ordens skyld kjære leser, - det var nok flere gode Haugalandsbedrifter representert på ONS 2022; Dette var de vi rakk å besøke denne dagen.


 
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

Haubo
SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Tveit
Hatteland