Elbiler ‘overkjørt’ i statsbudsjettet
23.11.2022
Daglig leder i Nils Wathne Auto, Egil Rønnevik. Foto: Haakon Nordvik.
Daglig leder Egil Rønnevik mener timingen kunne vært bedre.
-Det er kanskje på sin plass at endringene kommer, men det er feil tidspunkt nå, sier han.
I en kartlegging gjennomført av TV2 kommer det frem at det på flere nye bilmodeller er opp mot, og mer enn, halvannet års leveringstid.
-Nå kan det hende at kundene i tillegg blir overasket med å måtte betale mer for bilen når den blir levert, sier Rønnevik.
-Ikke mange som tjener på dette
Ifølge Rønnevik har bransjen vært gjennom en tøff periode de siste årene.
- Corona, krig og forstyrrelser i transportkjeden har skapt en del ventetid. Heldigvis ser det ut til at det begynner å løsne nå – vi leverer ganske mye bil om dagen og driver godt, sier han.
-Men totalt sett er kontraktsinngåelsene litt ned, legger han til.
Rønnevik snakker om usikkerhet i markedet, renteøkninger og sesongsvingninger. Nylig kunne også SSB melde om en nedgang i husholdningenes innenlandske lånegjeld - fra 4,3% i september, til 4,1% i oktober. Dette er den laveste tolvmånedersveksten registrert for husholdningssektoren sinden 2000-tallet.
Men Rønnevik er ikke bekymret.
-Folk skal ha bil uansett. Det kan bare hende at de velger å kjøpe brukt og eventuelt et billigere alternativ, sier han.
-Summa summarum er det folk flest som får mest 'juling' her. Det er ikke mange som tjener på dette, avslutter han.
Varehandel