En gigant la fra kai...

01.03.2022
Tirsdag formiddag var inviterte gjester og ansatte til stede på  Aibels  «Sail Away» markering av ferdigstillelsen av P2 plattformen.
En svært fornøyd Equinor-leder, Arne Sigve Nylund, gratulerte Aibel ansatte med leveransen av P2-plattformen. Aibels største oppdrag noensinne!
Tirsdag formiddag var inviterte gjester og ansatte til stede på  «Sail Away» markering av ferdigstillelsen av P2 plattformen. Etter markeringen skulle den sette kurs for Digernessundet ved Stord. Her blir den hentet av verdens størst løftefartøy, Pioneering Spirit, som installerer det på feltet.  Stålunderstellet ble installert på Sverdrup-feltet i fjor sommer.
Johan Sverdrup-feltet er den største feltutbyggingen på norsk sokkel siden 80-tallet, og med fase to får en ut hele potensialet i Johan Sverdrup-feltet. P2 blir den andre prosessplattformen som blir installert på feltet.

-Det er alltid godt å komme til Aibel, sa konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring i Equinor, Arne Sigve Nylund, til næringsforeningen, når vi møtte han like før markeringen på verftet. Nylund la ikke skjul på at han var svært tilfreds med at P2-plattformen nå leveres både til rett tid og innenfor budsjett.

Den lokale lederen av Aibel, Lars Inge Hellestveit, var også svært tilfreds med jobben som var gjort. -Jeg er veldig fornøyd; Dette er et flott sluttprodukt, og vi er allerede godt inne i det grønne skiftet her på Aibel. Jeg er stolt av alle ansatte som har bidratt.

Sveiseren Jannicke Jaisua var også med på markeringen og kunne ikke få rost arbeidsplassen nok denne dagen. Jaisua har både jobbet både på P2 prosjektet og også på en tidligere levert modul til nettopp Sverdrup-feltet. Hun startet som lærling hos Aibel og tok fagbev sommeren 2019. – Alle prosjektene jeg har jobbet med har vært like kjekke. Her får jeg jobbet med mye forskjellig, og får dermed mulighet til å videreutvikle meg sammen med alle mine kjekke kolleger, sa Jaisua.

P2 plattformen består av tre moduler; Hovedrammen, bygget ved Aibels verft i Thailand; Utstyrs- og prosessmodulen som er bygget ved Aibel i Haugesund, og Høyspent vekselstrøm-modulen. Denne tar imot kraft fra land på Haugsneset, og sender den videre til resten av plattformene på Utsirahøyden. Denne er bygget hos Navantia i Spania, og utstyrt hos Aibel i Haugesund.

Ford Rekord sto for underholdningen under markeringen, og taler ble fremført av konsernsjef i Aibel, Mads Andersen, konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring i Equinor, Arne Sigve Nylund, adm. direktør i Petoro Kristin F. Kragseth, på vegne av partnerne og ordfører i Haugesund Arne-Christian Mohn.

Bilde under: Verftsleder i  Aibel, Lars Inge Hellestveit og sveiseren Jannicke Jaisua.

Om Aibel og Johan Sverdrup-utbyggingen:
•    P2-plattformen er Aibels største prosjekt til dags dato.
•    Prosjektet har på topp involvert rundt 4.000 medarbeidere på Aibels ingeniørkontorer i Asker og i Thailand, på Aibels verft i Haugesund og Thailand og hos underleverandøren Navantia i Spania.
•    P2-plattformen er den andre plattformen Aibel leverer til Johan Sverdrup-feltet, da selskapet i 2018 også leverte boreplattformen.
•    I tillegg har Aibel også hatt ansvar for byggingen av de to landkraftanleggene på Haugsneset og to av broene som forbinder plattformene på feltet.
      Aibel var også ansvarlig for hook-up av boreplattformen og den første prosessplattformen (P1) på feltet.
•    Totalt har Aibel hatt Johan Sverdrup-kontrakter for rundt 25 milliarder kroner og dermed en av de største leverandører i utbyggingen.

Bilde under: Konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring i Equinor, Arne Sigve Nylund.