En inkluderende idé

10.06.2022
Frir til næringslivet på Haugalandet

De er allerede så smått i gang, og har inngått avtaler med blant annet Røde Kors, men selve treningssenteret realiseres ikke før tidlig vår neste år.

Nederlenderen Mart Hallink har gjort nordmann og haugalending av seg. Dette til tross for at han var overbevist om at han aldri skulle flytte fra Nederland.

– Jeg kjørte motorsykkel fra Amsterdam til Bodø for noen år siden, og hadde aldri tenkt tanken på at det fantes et bedre sted å bo enn i hjemlandet mitt, men der tok jeg feil, smiler han.

Han slet med avhengighet i tidlige ungdomsår, men fant både tilhørighet og god hjelp i trening. Han brygget en stund på idéen om et inkluderende treningssenter, og nå skal drømmen bli til virkelighet.

– Det er mange som kanskje har lyst eller hadde hatt godt av å trene, men som av ulike grunner faller utenfor. Det er blant annet de vi ønsker å fange opp og gi et fullverdig tilbud til. Det kan være personer med angst, depresjon, funksjonshemming eller avhengighet – eller rett og slett folk som sliter med å komme i gang, forklarer Hallink.

Han presiserer imidlertid at det også skal være et helt vanlig treningssenter, med et ekstra fokus på det sosiale.

– Vi har gjort mye research og avdekket at det finnes et stort behov, sier han.

Noen investorer er på plass, men det er også ønskelig med flere støttespillere. Blant annet til selve treningssenteret når det blir klart.

– Det virker som det er en enormt stor vilje og tradisjon for å støtte opp om gode prosjekter her i regionen, og vi håper at næringslivet vil se nytten av samarbeidsavtaler eller kanskje bidra i styret, sier den entusiastiske gründeren.

Mye er allerede klart, blant annet at treningssenteret med 95% sikkerhet blir lokalisert på Norheim.

– Mange kjenner nok, eller har ansatte, som har utfordringer, og det å bli tatt imot hos noen som har sterkt fokus på å inkludere alle, håper vi både innbyggere og næringsliv på Haugalandet vil se nytten av, sier Hallink, som gleder seg til tiden fremover.