Endelig åpner grensekontrollstasjonen ved Haugesund Cargo Terminals!

24.02.2023
Grensekontrollstasjonen ved Haugesund Cargo Terminals, Husøy. Foto: Karmsund Havn
Karmsund Havn har investert over 25 mill i grensekontrollstasjonen
Karmsund Havn har i samarbeid med Mattilsynet etablert en veterinær grensekontrollstasjon på Haugesund Cargo Terminals, Husøy. Karmsund Havn har investert over 25 mill i grensekontrollstasjonen, som er den første i Norge som også er godkjent for å kontrollere varer i storsekk. Stasjonen er den eneste fullskala grensekontrollen utenfor Oslofjorden og er et sterkt etterlengtet tilbud for næringslivet fra Egersund til Kirkenes.

Søknaden om å få opprette grensekontrollstasjon ble oversendt Mattilsynet i desember 2016, og det har vært en omfattende prosess, som nå i februar ble premiert med en endelig godkjenning av ESA. Mandag 27. februar har grensekontrollstasjonen sin første ordinære åpningsdag, med kontrollører fra Mattilsynet på plass.

– Åpning av grensekontrollstasjonen er en stor milepæl for Karmsund Havn, og vil ha stor betydning for aktørene som er tilknyttet havnen. Tidligere har varer som skal til Vestlandet og er underlagt krav om grensekontroll blitt kontrollert enten på kontinentet eller i Oslofjorden. Dette tilbudet vil derfor være svært positivt både når det kommer til effektivitet i logistikkjeden og når det gjelder bærekraft. Tilbudet vil bidra til å styrke sjøtransporten til Vestlandet – og vi gleder oss til å komme i gang!, uttaler Havnedirektør Tore Gautesen.