Endelig i gang med The Viking Planet

29.03.2023
Investor Margaret Hystad under åpningstalen i butikkdelen av The Viking Planet sist helg.
…og det på rekordtid
I helgen var det prøveåpning på The Viking Planet i Strandgata i Haugesund. Rundt 100 inviterte samarbeidspartnere, investorer, naboer, ansatte og andre fikk være de første prøvekaninene før cruiseturister og lokalbefolkning nå snart kan besøke det digitale vikingmuseet.

Næringsforeningen skrev i slutten av januar om investor Margaret Hystad som tok tak og klarte det kommunene ikke klarte. Episenteret til The Viking Planet skulle nemlig etter planen ligge i Haugesund, men når avgjørelsen dro ut endte derfor verdens første i Oslo.

Hystad hadde inngått avtale med huseier som tok seg av ombygging av lokalene der det tidligere var massasjestudio på gateplan og – for lenge siden – nattklubb i kjelleren.

– Den 7. mars satte vi en tidsplan for at vi skulle være ferdig til 28. mars, men allerede fredagen før begynte skuldrene å senke seg, sa Hystad i velkomsttalen på prøveåpningen.

Hun hadde bare lovord om huseier og de lokale bedriftene som hadde bidratt i arbeidet med å ferdigstille butikk og museum.

– Det er viktig å holde verdiskapningen her lokalt, sa den handlekraftige kvinnen.

Utfordret ordførerne
Både Karmøyordfører Jarle Nilsen og Haugesundsordfører Arne Christian Mohn var tilstede på prøveåpningen. Hystad grep muligheten og ba dem om å sammen være de første som gikk gjennom døren fra butikkdelen og ned mot museumsdelen. Begge ordførerne tok selvsagt dette på strak arm.

Det er ventet rundt 400.000 cruisepassasjerer i år, og vikinginteressen er stor. Det er all grunn til å tro at The Viking Planet vil bli godt besøkt. Første ordinære åpningsdag blir 3. april, og fra mai er det åpent hver eneste dag.