Et lite skritt videre

24.10.2022
Gründer og konsernsjef i Beyonder, Svein Kvernstuen, er veldig fornøyd med såkalt Grønt vekstlån fra Innovasjon Norge
Beyonder får lån fra Innovasjon Norge
Batteriselskapene Beyonder og Morrow får begge lån fra Innovasjon Norge. Beyonder er innvilget lån på 100 millioner kroner, og pengene skal gå til å videreutvikle og kvalifisere teknologien. De utvikler som kjent battericeller basert på sagflis. Battericellene lades fortere ut, men lades raskt opp og har mye lenger levetid enn batteriene som brukes i dag.

Beyonder-gründer og konsernsjef, Svein Kvernstuen, er naturlig nok fornøyd.

– Vi er svært takknemlige for den finansieringsstøtte og risikoavlastningen dette lånet gir oss. Dette er en matching ordning som således vil kunne utløse minst tilsvarende i privat kapitaltilførsel og dermed sikre nødvendig fart og progresjon av utvikling og oppskalering av vår unike og bærekraftige batteriteknologi, sier han i en kommentar til Næringsforeningen.

Beyonder skal etter hvert etablere fabrikk på Haugaland Næringspark.

Styreleder i Innovasjon Norge, Gunnar Bowim, peker på at batteriproduksjon er et av de områdene regjeringen nevner i sin plan for å bygge ny, bærekraftig industri i Norge.

– Etterspørselen etter batterier i verden øker, og spesielt batterier som produseres i Europa. Ulike batterier er og vil bli svært viktige innenfor bruksområder som lagring, elbil-lading og balansering av strømnettet. Begge de to bedriftene som nå får lån kan ta en betydelig rolle og markedsandel i dette voksende markedet, derfor er dette en viktig, langsiktig satsing for oss.

Agder-baserte Morrow Batteries holder på med et pilotprosjekt som skal sikre mer bærekraftige litium-ion-batterier. Morrow får låne 150 millioner og får i tillegg et tilskudd på 75 millioner kroner.