Feirer seks år- og ansetter to nye..

02.12.2021
Haugalendingene Magnus Westerlund (26) og Helene Bergjord (26)  er ansatt som kreative produsenter i Matkanalen (Foto: Elizabeth Huanca Vold)
Matkanalen feirer 6 år, og øker staben med to. – Vi kunne ikke la muligheten gå fra oss, sier daglig leder Øivind Lindøe.
Den haugesundsbaserte TV-kanalen har ansatt Magnus Westerlund (26) og Helene Bergjord (26) som kreative produsenter.

– Dette er to lokale talenter som vi allerede har jobbet mye med. De har blant annet produsert 9 sesonger med Emilie Voe Nereng, og en lang rekke andre TV programmer og Snap show for oss, sier Øivind Lindøe.

Duoen fra Sveio og Haugesund har sammen drevet produksjonsselskapet Sefyr Film. I tillegg til å være et av Matkanalens faste filmteam, har Westerlund og Bergjord laget musikkvideoer og reklamer for andre store aktører. På kundelisten er blant annet Sony Music, Vero Moda, Kamille, Polarn O. Pyret og Det Nye.

–  Matkanalen har lenge vært en av våre største kunder, og har gitt oss mange spennende oppdrag. Det føles helt riktig å nå fokusere fullt på innholdet vi lager sammen, sier Westerlund.

Westerlund og Bergjord kommer til å fortsette å ta noen utvalgte musikkvideo-oppdrag ved siden av produsentjobbene.

–  Vi føler oss heldige som får muligheten til det, i tillegg til å ha fulltidsjobb hos vår største oppdragsgiver. Vi har egentlig følt oss som en del av Matkanalen-familien lenge, sier Bergjord i pressemeldingen fra selskapet.

For daglig leder og redaktør Øivind Lindøe, var det en selvfølge å la de to filmtalentene fortsette å utfolde seg kreativt.

– For å kunne levere innovativt kvalitetsinnhold til seerne og kundene våre, er vi avhengige av at kreatørene får rom til å utvikle seg. Dette vil bare gange oss, sier han.

Avhengig av lokale krefter

Freia, Meny, Ringnes, Foodora, Diplom-is, Fjordland, Axa og Orkla er bare noen av Matkanalens nasjonale kunder. Ifølge innholdssjef Sonia Huanca Vold er de lokale produksjonsselskapene kanalen en viktig del av TV-suksessen.

– Magnus og Helene er en ung og kreativ duo som er helt rå på visuell historiefortelling, og sammen har vi laget mange flotte produksjoner. Estetikk er en viktig del av det å formidle godt matinnhold, og her er Helene og Magnus er i en helt egen klasse. Vi er heldige som får dem som kollegaer på fulltid, sier innholdssjef i Matkanalen, Sonia Huanca Vold.

Sefyr Film er bare ett av flere produksjonsteam og underleverandører med lokal bakgrunn som Matkanalen har samarbeidet fast med.

–  Foto- og filmmiljøet på Haugalandet skiller seg ut nasjonalt, og med stadig økende oppdragsmengde vil vi fortsatt være avhengige av alle de dyktige samarbeidspartnerne våre for å levere den høye kvaliteten både seere og kunder nå forventer, forsikrer hun.

Magnus og Helene vil sammen med prosjektleder Elizabeth Huanca Vold, sitte på kontor i Akersgata i Oslo.

–  Heldigvis har alle tilknytning til Haugesund, så det vil nok fortsatt bli flere opptak og perioder hvor alle jobber fra studio- og kontorlokalene på Risøy, forteller Lindøe. Matkanalen og den svenske søsterkanalen Godare teller nå ti ansatte: Fem på Risøy, tre i Oslo og to i Stockholm.

Bakgrunn:

·      Magnus Westerlund (26) er fotograf og videograf fra Sveio. Han har bachelorgrad i Photo Media fra Griffith University i Australia.

·      Helene Bergjord (26) er regissør, klipper og filmfotograf fra Haugesund. Hun har filmutdanning fra Høyskolen Kristiania.

·      Sammen har de drevet produksjonsselskapet Sefyr Film som har hatt base i Oslo.