Fikser du dette for oss Vestre?

28.10.2021
Verftsleder ved Aibel, Ole Sandvik, og Bernt Jæger fra Næringsforeningen ønsker Næringsminister Jan Christian Vestre velkommen til  Haugalandet og Aibel. Foto: Øyvind Sætre
Næringsminister Jan Christian Vestre noterte en lang liste med ønsker fra våre medlemsbedrifter, men to gikk igjen…

Næringsminister Jan Christian Vestre var onsdag på Haugalandsbesøk, og Næringsforeningen fikk oppdraget med å lage kjøreplan med besøksliste denne ettermiddagen.
Vestre annonserte nylig at han skal besøke hele 100 bedrifter før jul, og i denne runden besøker han Stord, Haugesund og Stavanger.

Besøket startet på Aibel, der Vestre med følge ble vist rundt på den enorme P2-plattformen som skal leveres til Sverdrup-feltet til våren. Ministeren rakk også å ha også møter med Hydro, Karmsund Havn, Haugaland Næringspark, NCL, Uptime, Autostore, Alginor og Apps. Alt dette på tre timer!

Bedriftene som ble besøkt ble oppfordret til å komme med konkrete ønsker og spørsmål til Vestre. Statsråden har uttalt fire mål som han ville fokusere på i sin besøksrunde; Skape flere jobber i hele landet, øke investeringene, kutte klimagasser (grønn vekst), og ikke mint øke fastlandseksporten med 50%.

Vestre noterte flittig fra sine besøk, og oppfordret også bedriftene på Haugalandet til å sende inn ønsker til departementet.

- Alt blir lest, og vi skal gjøre det vi kan for å bli enda bedre, sa Vestre, som også understreket at departementet vil være en "verktøykasse" for å løfte frem eksport, og en glidende overgang til bærekraftige løsninger. Innspillene han fikk fra bedriftene var naturlig nok forskjellige i forhold til bransje, men to innspill gikk igjen; Nemlig behovet for å sikre mer kraft, og ikke minst tiltak knyttet til å få tak i arbeidskraft med rett kompetanse.

- Det var veldig kjekt å få tilrettelegge Næringsministerens tur på Haugalandet. Jeg er imponert over at Vestres engasjement og interesse for å bidra til vekst hos våre bedrifter. Jeg ser frem til neste besøk, der vi kan få presentert en rekke spennende bedrifter som vi ikke rakk denne gangen, sier Bernt Jæger, leder av Næringsforeningen.

Under: Bilder fra bedriftsbesøk og møter Næringsministeren gjennomførte denne dagen.

Bilde over: Fv. Jarle Nilsen, Karmøy Kommune, Arne-Christian Mohn, Haugesund Kommune, Jan Christian Vestre, Næringsminister, Ole Terje Midling og Kenneth Sørensen fra Uptime.

Bilde over: Tiril Fjeld fra Haugaland Næringspark orienterte Næringsministeren i møte hos Karmsund Havn.

Bilde over: Deltakere i møte hos Karmsund Havn: fv. Stein Roar Martinsen (Hydro), Ingrid Guddal (Hydro), Tine Osmundsen (Karmsund Havn),Johan Rokstad (Karmsund Havn), Bente Hetland (NCL), Arne-Christian Mohn (Haugesund Kommune), og Martine Aas (Karmsund Havn)

Bilde over: fv Bernt Jæger (Næringsforeningen), Jan Christian Vestre (Næringsminister), og Nils Arne Søvik (Aibel). Foto: Øivind Sætre.

Bilde over. Besøk hos Gründerloftet, der Næringsministeren ledet samtale med tre bedrifter i ulike faser. Fra venstre Anette Matre (Autostore), Marius S.Håkonsen (Gründerloftet), Thorleif Thormodsen (Alginor), Sveinung Totland (Apps as), Hanne Steensnæs, (NFD), Rasiah Bhanuja (NFD) og Jan Christian Vestre (NFD)