Flyttingen ble permanent

25.06.2021
Rektor Julie Osteig foran den eldste av de to skolebygningene på Torvastad Haugesund International School nå har kjøpt
Haugesund International School slår rot i Karmøy kommune
Skolen hadde sine tre første år i leide lokaler på Rossabø skole i Haugesund, men med et stadig økende elevtall meldte det seg raskt et behov for noe større.

- De siste to årene har vi leid gamle Håland skole på Torvastad av Karmøy kommune, og nå blir dette fast tilholdssted etter at formannskapet godkjente budet om å kjøpe eiendommen, sier en strålende fornøyd rektor, Julie Osteig.

Styreleder Synnøve Seglem, viseadministrerende direktør i Knutsen OAS Shipping, forteller at de lette etter passende sted i flere kommuner, før valget falt på Torvastad i Karmøy.

– Det har vært en strategi fra dag én for skolen å etablere seg i et eget bygg for å få et skikkelig fotfeste i regionen. Nå starter et nytt kapittel, med blant annet renovering og potensielt et nytt bygg ved behov senere. Vi gleder oss til å lage stedet til vårt eget, sier den aktive styrelederen.

Næringsforeningen var en av flere som var med og stiftet Haugesund International School i 2015.

- Et slikt tilbud er viktig i en fremoverlent region med bedrifter som har behov for internasjonal arbeidskraft og kompetanse. Det kan også være tungen på vektskålen i forhold til om de velger å takke ja til jobbtilbud her, sier administrerende direktør, Bernt Jæger.

En tredjedel av elevene er barn av foreldre som faller inn under kategorien over. De tilbringer gjerne noen år her i regionen, og siden skolen er International Baccalaureate-autorisert, blir overgangen enkel til andre internasjonale skoler andre steder i verden.

Rektor Osteig er veldig fornøyd med at skolen nå blir permanent på Torvastad.

– Både elever og foreldre er svært fornøyd med lokasjonen, og vi har en skolebussordning som fungerer særdeles godt, sier Osteig.

Elevtallet øker stadig, og i skrivende stund tegner det til å bli minst 90 elever fra høsten av.

– Jeg får telefoner nesten hver eneste dag fra foreldre som vil vite mer om skolen. Vi har ikke drevet mye markedsføring, så dette er rett og slett ‘word of mouth’ og anbefalinger fra fornøyde elever og deres foreldre. Det er et godt miljø på skolen, avslutter rektoren, som selv er innflytter fra USA.