Fra 8 til 78 millioner på 8 år

02.07.2024
Til venstre daglig leder Jan Egil Nordgård, prosjektleder Tommy Johansson og teamleder Chaman Ali kan se tilbake på en god vekst for ALFA Stålentreprise AS siden oppstarten i 2016
- Nøkkelen er hardt arbeid.
Fra oppstarten i 2016 og frem til nå har ALFA Stålentreprise AS hatt en formidabel vekst. Selskapet startet med fire personer og har nå 22 personer på lønningslisten. Omsetningen har gått kraftig opp og har øket med nærmere 70 millioner kroner siden oppstarten.

ALFA Stålentreprise har kontorer på Raglamyr og de spesialiserer seg på stålkonstruksjoner og leverer komplette stålbygg, inkludert fasader og takplater. De har lang og god erfaring med å bygge haller og forretningsbygg med sandwichpaneler i stål.

-Vi har hatt en god og stabil vekst de siste årene og vi er i henhold til plan for 2025. Det er lagt ned mye bra arbeid fra våre ansatte som har gitt gode resultater, sier daglig leder Jan Egil Nordgård.

Selskapet bruker produkter fra anerkjente leverandører de vet fungerer godt.

-Vi bygger hallene ut fra erfaringer vi har gjort oss her på vestkysten, hvor vær og vind er en utfordring. De ekstra tiltakene vi gjør resulterer i svært tette konstruksjoner og lite eller ingen reklamasjoner, sier teamleder Chaman Ali

Flere av oppdragene har i de siste årene vært på Østlandet, Sørlandet og i Stavanger. I Stavanger har de bygget piloten til Beyonder på Forus, samt to store haller for Vest Betong på til sammen 10 000 kvadratmeter. Lokalt har ALFA blant annet bygget Løå på Frakkagjerd, Rush Trampolinepark på Norheim, Ølen Betong sitt bygg i Gismarvik og stålkonstruksjon på Hattelandbygget i Aksdal Næringspark . For tiden gjennomfører de nå et betydelig prosjekt i Odda for Røynstrand Entreprenør på Boliden.

Prosjektleder Tommy Johansson er stolt over det bedriften har gjort og levert så langt.

- Vi samarbeider med flere aktører og opplever et godt samarbeidsklima i prosjektene våre. Vi har flere store bygg på CV-en, noe vi synes er stor stas, sier Johansson.

Ali, som har over 30 år i bransjen, nikker anerkejennende.

- Vi har alltid hatt fokus på fremdrift og kvalitet i alt vi gjør. Kvalitet vil alltid lønne seg, sier han.

Selskapet monterer bygg selv, men produserer ikke stålet de bruker.

-Vi bruker lokale stålleverandører så langt det lar seg gjøre, men får også levert stål fra Danmark. Vi har fokus på bærekraft og mye av stålet vi bruker er resirkulert, sier Johansson.

Johannson er tydelige på de har mange dyktige folk med seg i selskapet, men at det kan være en utfordring å få tak i rett kompetanse.

- Vi har mange dyktige medarbeidere, samtidig er vi på jakt etter folk med bakgrunn som for eksempel blikkenslagere og sveisere. Det kan noen ganger være utfordrende å få tak i denne type kompetanse. Uansett, vår suksess har vært tuftet på hardt arbeid og flinke medarbeidere, sier Johansson.

Daglig leder Jan Egil Nordgård ser positivt på fremtiden.

- Vi ser at markedet har endret seg litt i senere tid, men vi tilpasser oss og tar utfordringene som de kommer, avslutter Nordgård.