Fra Fatland til Ferrari

07.02.2022
Konsernsjef Anders Hundseid er fornøyd med rekordhøy omsetning i 2021
Foto: Fatland
Å bruke hele dyret er viktig i et bærekraftperspektiv
2021 ble et år med god omsetning for Fatlandkonsernet. Koronarestriksjoner har medført mer tid hjemme og stengte grenser, noe som har bidratt til rekordhøy etterspørsel etter Fatlands produkter. Resultatet er en omsetning på nær 6 milliarder, og en omsetningsøkning på nærmere 10%.

Anders Sørheim Hundseid tiltrådte som ny konsernsjef 1. juni, og forteller at året også har bydd på utfordringer;

- Korona har gitt oss utfordringer i forhold til bemanning, logistikk og transport. Det har vært tøft å skaffe nok arbeidskraft og nok råstoff til emballasje og annet hjelpemateriell, samt at det har krevd mye å holde oss oppdaterte og innenfor retningslinjene til enhver tid. I tillegg har inflasjonen, spesielt i energiprisene, gitt oss noen ytterligere utfordringer den siste tiden.

Bærekraftperspektivet
Fatlandsjefen forteller at konsernet også har stort fokus på bærekraft, blant annet gjennom full ressursutnyttelse av dyrene som slaktes. Rundt 99% av dyret kan brukes, og selv om vi i Norge i mindre grad bruker bi-produkter, er dette stort i utlandet. Gjennom norske garverier fra Fatland Hud og Skinn AS eksporteres hud og skinn, som blant annet benyttes til luksusvesker som Hermés og i bilseter hos Ferrari. Andre biprodukter går til konsum, hundemat og andre produkter. Norsk opprinnelse er et kvalitetsstempel i utlandet, og de norske varene er ettertraktet.

- I Fatland har vi også flere rådgivere som er kvalifiserte Klimaveiledere. Vi samarbeider tett med bonden og bransjen, og ønsker å bidra til å gjøre hele verdikjeden grønnere og mer bærekraftig. I tillegg har vi signert sunnhetsavtalen, myndighetene og matbransjens intensjonsavtale for å legge til rette for et sunnere kosthold i befolkningen, forteller Hundseid.

Ferrarisete med norsk skinn

Ny som konsernsjef
Etter åtte måneder i konsernsjefstolen, har han gjort seg noen refleksjoner.

– Jeg trodde på forhånd at jeg som konsernsjef ville få større avstand til kjernevirksomheten vår, men korona har ført til at jeg har vært nødt til å være svært tett på alle ledd. Det er en utrolig kjekk rolle, og disse månedene har vært lærerike, men det er selvfølgelig krevende når så mange anlegg og virksomhetsområder skal følges opp, sier konsernsjefen.

Hundseid kom fra stilling internt i selskapet, og kjente derfor konsernet godt fra før. Han trekker frem at det er mye flinke folk med lang erfaring i Fatland-systemet, og at lagspill preger organisasjonen. Fagsammensetningen er også bredere enn mange kanskje er klar over.

-I våre rekker har vi et stort kompetansemangfold. I tillegg til de tradisjonelle yrkene mange nok forbinder oss med, som slaktere og kjøttskjærere, har vi ansatte med kompetanse innen næringsmiddelindustri, IT og automasjon, produksjon, logistikk, produktutvikling, salg og mange kontorfunksjoner, for å nevne noen. Det er et stort apparat som ligger bak produksjon av norske råvarer, forklarer Hundseid.

Spådommer for 2022
Selv om det er positivt at koronarestriksjonene ser ut til å slippe taket, ser konsernsjefen også utfordringer i året som kommer:

-Grensene til Sverige har åpnet, flere reiser utenlands og er mindre hjemme. Vi er spent på hvordan etterspørsel etter rødt kjøtt i det eksisterende markedet vil utvikle seg, og det blir nok viktig å også identifisere andre muligheter i markedet fremover.

Han understreker at Fatland hele tiden jobber med utvidelser, oppdateringer og automatisering på sine anlegg.

– Vi lever av forbrukerne, og er avhengig av å levere en kvalitet som gjør at forbrukerne har tillit til oss. Derfor gjør vi store investeringer i forhold til kvalitet, holdbarhet, og for å få et bredere utvalg i butikkene.

-  Nøkkelen fremover blir godt samarbeid i alle ledd, god takhøyde, endringsvilje og evnen til å stake en tydelig kurs, avslutter Hundseid.