Fylkeskommunen foreslår midler til Haugesund lufthavn, Karmøy

30.11.2023
T.v. fylkesvaraordfører Svein Erik Indbjo (Frp) og fylkesordfører Ole Ueland (H). Foto: Julia Sandstø
Rogaland fylkeskommune foreslår 4-årig tilskudd til lufthavnen med kr 900.000,- årlig.
I lang tid har Haugesund lufthavn, Karmøy slitt med å kunne utvikle rutetilbudet på både inn og utlandsruter. Nå tar fylkeskommunen grep og foreslår tilskudd til lufthavnen på kr 900.000,- årlig i en 4-års periode. Også Sola flyplass får tilskudd på kr 2,1 mill. med samme modell.

Tidligere år har både Flesland og Værnes flyplass fått tilskudd fra sine fylkeskommuner, med det resultat at rutetilbudet er betraktelig bedre enn både Sola og Haugesund.

-Flyrutesatsning var et viktig punkt i forhandlingene om den politiske plattformen, sier fylkesordfører i Rogaland, Ole Ueland (H).
-Vi ble enige om å skru opp innsatsen mange hakk. Han forteller videre at Bergen har gjort mye riktig og skal ha honnør for at arbeidet deres har gitt resultater.
-Vi strekker oss etter å bli like gode som dem, sier Ueland.

Varaordfører, Svein Erik Indbjo (Frp), er også glad for at forslaget nå er på plass. Han forteller at for nyetableringer, er flyplasstilbudet noe av det viktigste de ser på. Han mener også at befolkningsgrunnlaget er på plass for et rikere rutetilbud både fra Haugesund og Sola flyplass.

Pål Visnes, Commercial Manager av Flyplassdrift AS, forteller til Næringsforeningen Haugalandet at dette vil være et svært positivt bidrag videre i utviklingen av Haugesund lufthavn.

-Både luftfarten og flyselskapene er i en utfordrende situasjon etter pandemi, uroligheter og økende kostnader. Forslaget om tilskudd er rettet mot ruteutvikling, og dette vil gjøre det lettere for oss å ta initiativ til nye ruter sammen med flyselskapene, sier Visnes.

Budsjettet og økonomiplanen skal behandles i fylkestinget 12. desember.

Industri