Gir liv i gatebildet – og penger i kassen…

17.06.2022
Eiere og drivere av Naturbakst, Svein Arne og Karianne H. Aksland er glad for turistrømmen cruisesatsingen bidrar til
Travel cruisesesong er godt i gang!

Listen på cruiseanløp i Haugesund er lang denne våren og sommeren. Byens og regionens gater, butikker, restauranter og turist- og kulturinstitusjoner har allerede stiftet «bekjentskap» med opplevelsessultne turister fra blant annet Italia, Tyskland og England.

Da pandemien stoppet all cruisetrafikk, hadde Norge nesten en million cruiseturister årlig.
Etter nærmere 2 års fravær, gleder nå lokale aktører innen blant annet handel, transport og reiseliv seg over oppsving i omsetningen.

Flere av butikkdriverne i Haugesund sentrum er tydelige på at satsingen på cruiseturisme har ført til økt omsetning for det lokale næringslivet;
-Et eventyr, fastslår en entusiastisk Nils Konrad Bua, daglig leder i Condor. - Satsingen på cruise-turisme har utvilsomt bidratt sterkt til både omsetningsøkning og «liv» i sentrumsgatene! Det myldrer av mennesker og aktivitet en helt vanlig mandag – vi ser tydelig at «folk trekker folk»; Når det er folk og fart i byen, blir også haugalendingen værende lenger – og det viser igjen på omsetningstallene, konstaterer Bua, som kan vise til “all time high” og dobling av omsetningstall sammenlignet med “normalåret” 2019.

Ivar Jacobsen, eier og driver av herrebutikken Icon er enig i bransjekollega Buas betraktninger;  Vi ser at cruiseturistene er med på å løfte omsetningen og ikke minst aktiviteten i både sentrum – og i regionen. Kjøpelysten er definitivt til stede hos mange av de tilreisende – og svært mange bemerker at de slett ikke er skremt av prisnivået.  Vi omsetter mellom 5.000-10.000 kroner mer hver gang et skip legger til kai. Jeg mener at satsingen på cruise er et særdeles viktig «byutviklingstiltak». Vi opplever at turistene nesten venter ved døra når butikken åpner, og det gir selvsagt et ekstra «gir» for oss. Men, legger han til, vi kan ikke stå med armene langs siden og vente at ting går av seg selv. Her har vi alle et ansvar for å tilrettelegge for både opplevelse, trivsel og handel, sier en fornøyd og engasjert Jacobsen.

På Naturbakst sør i Haraldsgata går det i kaffe, lokalprodusert juice og mye «søtbakst» for småsultne cruiseturister. Vi har full kontroll på anløpene – og bemanner opp når skipene ligger i havn. Mange finner veien til oss, sier en travel Svein Arne Aksland, daglig leder ved Naturbakst, som også trekker fram humør og smil fra langveisfarende turister.

– Herlig når «butikken» summer av latter og ulike språk. I tillegg til økt omsetning, bidrar de aller fleste med god stemning, noe også mange av våre lokale kunder bemerker, sier Aksland.

Fornøyd reiselivssjef
«Dette samstemmer godt med undersøkelser som er gjennomført i Norge gjennom flere år, sier Reiselivssjef Vigleik Dueland. -Undersøkelsene viser et gjennomsnittlig forbruk pr passasjer pr besøkte havn på mellom 500 til 1200 kroner.

Dueland legger den landsomfattende undersøkelsen til Epinion og Innovasjon Norge til grunn når han snakker om hvor mye en cruiseturist legger igjen på Haugalandet; -Denne undersøkelsen viser at cruiseturistene bidrar med 1,8 milliarder som et direkte økonomisk bidrag til Norge, og at cruiseturistenes gjennomsnittlige forbruk i land ligger på 510 norske kroner per dagsbesøk per person. Pengene brukes fortrinnsvis på shopping, restauranter, barer og kafeer. Deretter kommer forbruk på utflukter og ekskursjoner, både kjøpt gjennom rederiet og fra lokale tilbydere, utdyper Dueland og fortsetter - For Haugalandet sin del ville cruiseturistene, i et normalår, legge igjen rundt 230 millioner kroner. Dette er omsetning som tilfaller lokale bedrifter, enten det er handel, aktivitetsleverandører eller bevertning. I inneværende sesong, når skipene på grunn av pandemien ikke er fullbooket, så vil imidlertid  dette beløpet være noe lavere.

I denne sammenheng er det også viktig å nevne inntektene som kommer samfunnet til gode gjennom ulike offentlige avgifter og gebyrer, legger Dueland til.

Hurtigruten
Reiselivssjefen ser fram til en travel sesong – og gleder seg over de gode tilbakemeldingene fra fornøyde turister, der både natur, opplevelser og gjestfrihet trekkes fram. - Det er gledelig at vi har klart å styrke oss som en attraktiv reiselivsdestinasjon, både «til lands og til vanns».

Dyktige og dedikerte reiselivskollegaer på hele Haugalandet, og i denne sammenheng er også Karmsund Havn reiselivskollegaer, skal alle ha en stor takk for det gode arbeidet som gjøres. Uten dem hadde vi ikke kunne lykkes. Entusiasmen og ståpåviljen til bransjen gir giv til å ta tak i det som må bli enda bedre for at vi skal styrke destinasjonen som et godt reisemål ytterligere, sier Dueland, som nylig også kunne meddele at Haugesund fra neste år blir fast stopp for Hurtigrutens «Nordkappekspress».

Og, i disse dager kjører destinasjonsselskapet landsomfattende Norgeskampanjer for å tiltrekke de norske feriegjestene til Haugalandet i sommer. Noe som nok også vil bidra til mer aktivitet, verdiskaping, og liv til byen og regionen…
Reiseliv