Gjensidig tillit er umulig...

01.04.2022
Makroøkonom i DNB, Kelly Chen, fortalte blant annet om hvordan Kina spiller inn på verdensøkonomien.
-Er ikke det vanvittig?, spurte makroøkonom i DNB, Kelly Chen, på frokostseminaret til Næringsforeningen.
Makroøkonom Kelly Chen fra DNB Markets var første foredragsholder ut under frokostseminaret «Kina, krig og stigende kraftpriser – konsekvenser på kort og lang sikt» som Næringsforeningen arrangerte i samarbeid med DNB fredag morgen.

Chen gav kunnskapssøkende deltakere en grundig innføring i hvordan Kina spiller inn på verdensøkonomien, og mange ble nok overrasket det faktum at kinesisk boligpolitikk har konsekvenser også for oss.

Mange bekymrer seg kanskje for at forholdet mellom Russland og Kina er svært godt om dagen. Chen påpekte at Russland er en liten handelspartner for Kina sammenlignet med vestlige land, og mente at Kina ville fortsette å beholde en nøytral posisjon, ettersom sanksjoner ville rammet hardt. Forholdet mellom Kina og USA er anspent, og Chen understreket at dette er en av de største bekymringene for kinesisk økonomi.

- Fra kinesiske institutt uttales det nå i analyser at «det er en enighet mellom partene (Kina og USA) at gjensidig tillit er umulig. Er ikke det vanvittig?, spurte Chen salen.

Neste dame ut på programmet var Randi Viksund fra Gassco. Hun gav tilhørerne en innføring i gass-situasjonen i Europa. Norge dekker 25% av Europas gassbehov, mens Russland står for 40%. Når EU nå vil bli uavhengig av russisk gass, vil det føre til økt press på norske leveranser. Siden oktober 2021 har imidlertid Russland redusert sine leveranser, mens norske leveranser har vært stabile.

- Energipolitikk er sikkerhetspolitikk og klimapolitikk, understreket Viksund.

Viksund fortalte at de forventet å kunne produsere på samme nivå i 10 år til, og at de også ser på muligheter for å frakte blant annet hydrogen og CO2.

I en urolig verden oppleves Norge som en stabil og trygg leverandør. Norsk sokkel er til å stole på, og er svært viktig for energisituasjonen i Europa.

- Den norske naturgassen har aldri vært viktigere, avsluttet hun.

Kommunikasjonsdirektør i Gassco, Randi Viksund, ga tilhørerne en innføring i gass-situasjonen i Europa.