Gründer med suksess gleder seg til den store styrekvelden

07.05.2024
Gründer Frank Vikingstad gleder seg til å treffe mange nye potensielle styrekandidater på den store styrekvelden 23. mai i Festiviteten.

Frank Vikingstad er gründer og står blant annet bak store nasjonale selskaper som Sysco og Vigilo. Han gleder seg til å stå på scenen under den store styrekvelden 23. mai.
Frank Vikingstad har startet opp flere selskaper på Haugalandet. Han var tidlig bevisst på å sikre at styremedlemmene skulle ha ulik kompetanse, noe som har bidratt til å sikre en bratt og lønnsom vekstkurve. Vikingstad mener det er flere interessante perspektiver når gjelder styreverv.

-Gjennom et styreverv får du førstehånds kjennskap til hvordan en bedrift fungerer, både i medvind og i motvind. Du blir kjent med hvordan eiere og ledelsen tenker og får knytte kontakter med nye flinke folk. Dersom du også får anledning til å investere litt i selskapet, gir dette en ekstra motivasjon til å hjelpe selskapet til å ta de riktige valgene.

Vikingstad er tydelig på at en lærer mye når en er styremedlem eller styreleder.

-Som styremedlem og ikke minst som styreleder har du et stort ansvar for at administrasjonen gjør riktige prioriteringer. Jeg har lært at det er viktig å være selektiv når du takker ja til å ta på deg dette ansvaret. Dersom administrasjonen og daglig leder ikke fungerer er det styrets ansvar å ta riktige grep for selskapet på vegne av dets aksjonærer. Sørg for at du forstår situasjonen selskapet er i økonomisk og markedsmessig. Gjør deg kjent med aksjonærstruktur og ledergruppen. Still spørsmål til deg selv med hva du kan bidra med og kommuniser dette i forkant slik at forventningene er avstemt. Det å følge et selskap over tid gir deg masse innsikt i en bransje, du blir godt kjent med mange mennesker og bygger selv masse ny kompetanse.

Gjennom mange år som gründer har det vært viktig for Vikingstad å velge personer med kvaliteter og ferdigheter som gjør at styrer er effektive og gode.

-De aller fleste som har en utdannelse, et fagfelt de behersker eller en bakgrunn fra for eksempel politikk vil kunne ha noe bra å bidra med i et selskap. Ikke alle vil ha noe i alle selskap, men mange har noe i noen selskap å bidra med. Det er også viktig at du har evnen til å raskt kunne sette deg inn i hva selskapet gjør og hvilke utfordringer og muligheter som finnes. Du skal være en støttespiller til administrasjonen i selskapet og bidra med positiv energi, nye ideer og perspektiver.

Det at et styre utfyller hverandre er også noe Vikingstad legger vekt på når han rekrutterer.

-Jeg er alltid på jakt etter utfyllende kompetanse. Hva har vi god dekning på kunnskapsmessig fra før, hva mangler i dagens styre/administrasjon. Det kan være markeds- eller salgskompetanse, økonomi, investorerfaring, kommunikasjon/PR, politisk, jus eller mer fagrelatert kompetanse. Når jeg rekrutterer, starter jeg ofte med aksjonærbasen. Deretter er det naturlig å tenke eget nettverk, øvrige aksjonærer/styremedlemmers nettverk, eventuelt bruke søk på spisskompetanse via LinkedIn eller andre kanaler. Men nå kan jeg også søke opp dyktige styrekandidater i "Styrekandidatlisten for Haugalandet" på Næringsforeningen Haugalandet sine sider, sier han med et smil.

Vikingstad ser frem til den store styrekvelden 23. mai i Festiviteten der han blant annet skal dele sine erfaringer og perspektiver om nytten av å ha et komplementært styre.

-Jeg gleder meg spesielt til å møte dyktige kvinner og menn som har lyst til å bruke sine unike ressurser på å hjelpe regionens bedrifter med å lykkes enda bedre, avslutter Vikingstad.

Les mer om den store styrekvelden og meld deg på her