Haugaland Næringspark har sendt tomteforslag til gigantisk batterifabrikk

29.01.2021
Haugalandet venter i spenning på avgjørelsen...
Haugaland Næringspark har på vegne av hele regionen på Haugalandet sendt inn tomteforslag til Equinor, Hydro og Panasonic for deres planlagte batterifabrikk som skal etableres i Norge. Det kommer frem i en pressemelding fredag formiddag.

De tre selskapene har i sitt anbud til norske kommuner og regioner hatt fokus på å bruke norsk fornybar kraft til å få i gang bærekraftig produksjon av elbil-batterier. For å kunne drive en slik fabrikk, trenger de tre selskapene tilgang bla. til kompetanse, kraft og vann til kjøling.

Ideell lokasjon

– Ut fra de behovene fabrikken har, vil Haugaland Næringspark være en helt ideell lokasjon, og det var selvsagt at vi ville tilby plass i parken hos oss, forteller daglig leder Tiril Fjeld.

Det var 4 spente ordførere fra Karmøy, Tysvær, Haugesund og Bokn som torsdag 28. januar kunne konstatere at tomteforslaget ble trygt sendt avgårde til prosjektet som skal vurdere tomtearealer for den nye batterifabrikken. Med sine 5000 dekar er Haugaland Næringspark landets største ferdigregulerte næringsområde, og den har både arealer, infrastrukturen og fasilitetene som kreves for å kunne ta imot en så stor etablering som denne batterifabrikken vil være.

Bærekraftig logistikk

Med både Equinor prosessanlegg  på Kårstø og Hydros aluminiumfabrikk like i nærheten er det også mye synergier en kan se for seg med hensyn til kompetanse og tjenester fra leverandørindustrien. Bærekraftig logistikk med egen havn og kjølevannsmuligheter er også noe de tror kan være med på å vise frem Næringsparken som et godt grønt alternativ, sammen med den grønne kraften.

– Vi har godt utbygget infrastruktur med bl.a. fiber, gode kjølemuligheter fra sjøen, egen dypvannskai og god logistikk med kort vei ut i Europa. I tillegg har vi rikelig med grønn kraft, både i form av vannkraft  og det kommende havvind-feltet like vest for oss. Derfor vil vi være veldig attraktive for grønne industri-initiativer som dette, sier hun.

Sentral lokalisering

Med næringsparkens ideelle plassering følger effektive logistikkløsninger knyttet til kombinasjonen vei, sjø og luft. E39, Vestlandets hovedvei mellom sør og nord, går bokstavelig talt rett gjennom parken, og den nordre tunnelmunningen til Rogfast vil komme like sør for Næringsparken.

– Rogfast vil føre til at parken i fremtiden vil ligge «like nord for Stavanger» med kjøretid på en drøy halvtime, mens Hordfast vil halvere avstanden nordover mot Bergen. Like ved oss binder en stadig kortere E134 Vestlandet og Østlandet sammen, understreker Fjeld.

Helt siden vikingtiden har Haugalandet hatt en strategisk plassering langs Nordsjøen, på grunn av regionens naturressurser og ideelle plassering for utstrakt kontakt med kontinentet. Næringsparken har eget havneanlegg med stor dypvannskai like ved Norges mest trafikkerte skipsled med kort vei til det Europeiske markedet. Med Haugesund Lufthavn Karmøy og Stavanger Lufthavn Sola har Næringsparken to flyplasser i kort avstand.

Mange arbeidsplasser

Panasonic, Hydro og Equinor har anslått at det vil være behov for rundt 2.000 faglærte operatører og personell med høyere utdanning til nyetableringen. Gjennom anbudskonkurransen håper de å identifisere 10–15 mulige steder i Norge som møter selskapenes behov, og så gå videre med tre finalist-alternativer rundt sommeren. Oppstart av fabrikken kan skje i 2025.

Haugaland Næringspark ligger i Gismarvik i Tysvær, og eies av Karmøy, Haugesund, Tysvær, Vindafjord og Bokn.

Dette er et alternativ som hele regionen står bak, blant annet gjennom Regionrådet for Haugalandet, heter det i pressemeldingen.