Haugesund Sparebank på Oslo Børs

05.07.2024
En stolt administrende banksjef Bente Haldorsen Syre løfter bjellen som det tydelige beviset på at Haugesund Sparebank er "bjellet" inn på Oslo Børs. Fra vesntre: Wenche V Thorsen, Torstein Langeland, Steffen Næss, Bente Haldorsen Syre, Lillian Medby og Øyvind Amundsen.
Historisk dag for Haugesund Sparebank da de fredag 5. juli ble "bjellet" inn og offisielt notert på Oslo Børs.
-Den tradisjonsrike seremonien der vi ringer i bjella vil bli et betydningsfullt øyeblikk for banken, våre ansatte, og alle våre eiere. Denne dagen er et viktig signal på den sterke troen vi har på bankens fremtidsvisjon og strategiske planer, sa adm. banksjef Bente Haraldson Syre før de ble notert offisielt på børsen.

Børsnotering på Oslo Børs er en naturlig del av bankens strategi for å realisere det fulle potensialet som en lokal, nær og personlig rådgiverbank. Noteringen på Oslo Børs bidrar til å sikre en god eierstruktur for videre vekst ifølge en pressemelding. Med et årsresultat i 2023 på 154,8 millioner kroner etter skatt, ble fjorårets resultat bankens beste noensinne.

-Børsnoteringen sikrer at Haugesund Sparebank vil kunne forbli en selvstendig bank også i fremtiden, ved at børsnoteringen gir oss tilgang til et bredt investormarked. Samtidig som egenkapitalbeviseierne eier en del av banken, vil resterende kapital forbli eierløs – det vil si at den i prinsippet eies av innskyterne eller av innbyggerne i bankens markedsområde. Lokalsamfunnet beholder derfor sin store innflytelse, sier Syre i pressemeldingen.

Sparebank 1 Sør-Norge