Havsøppel blir leke- og treningsapparater

24.06.2022
Markessjef Sara Åberg i Norsk Lek & Park går spennende tider i møte. Lekeapparat- og treningsutstyrsprodusenten skal lage produkter av blant annet havplast og avkapp.
Norsk Lek & Park vil lage produktserie av ressurser som allerede er høstet
Prosjektet er fremdeles i utviklingsstadiet, men målet er klart; Søppel plukket på den lokale stranden skal ende opp i leke- og treningsutstyr som etter hvert skal stå i den samme regionen – uten at noe skal fraktes rundt til forskjellige produksjonsfasiliteter rundt om i verden og øke CO2-avtrykket.

Markedssjef i Norsk Lek & Park, Sara Åberg, forteller entusiastisk på idéen som ble unnfanget i høst.

– Gjennom et samarbeid med Ogoori kan vi garantere en helsirkulær produksjon i et lukket, bærekraftig kretsløp. Plasten som plukkes i havet skal aldri tilbake dit igjen. Derfor er denne serien av produkter kun til leie. Når apparatene skal skiftes ut tar vi dem tilbake og plasten brukes igjen i andre produkter, forklarer hun.

Produktene vil også ha en annen komponent; Aluminium.

– Lokalprodusert, selvfølgelig. Aluminium har en meget høy gjenvinningsgrad og er kjent som det ‘grønne’ metallet. Det er mer miljøvennlig enn glass, sier Åberg.

Forskning og utvikling
Ifølge Åberg er produktet fortsatt under utvikling. Ingen garantier kan gis før forsknings- og utviklingsperioden er over. Men hun forteller at produktserien vil være tilgjengelig i løpet av 2023 dersom alt går som det skal.

Lekeapparat- og parkutstyrsprodusenten i Førde i Hordaland har også andre bærekraftige produkter under utvikling. NLP Modul som gir muligheten å skifte/variere aktiviteter, lekeverdi og utseende på et apparat uten å skifte konstruksjonen; og miniserien ‘Kapp’.

– Kapp er laget 100% av restmateriell fra andre produkter i fabrikken vår. Ingen nye materialer er brukt for å lage disse. Dermed kan vi minske svinn fra andre produkter og minske kapp som vi i dag deponerer, forteller hun.

I vinter, når været gjør at de ikke alltid kan montere apparater og legge fallunderlag, skal de bygge en fullskala prototype utenfor fabrikken og teste ut alle de idéer som i dag er under utvikling. Det blir en R&D-vinter i bærekraftsmodus for Norsk Lek & Park.