Havvind tiltrekker internasjonal kompetanse til regionen

07.01.2022
Apurva Jain ble oppmerksom på Haugalandet gjennom havvind-studiene. Men noe helt annet overbeviste han om å flytte hit...
Men for indiske Apurva Jain i Deep Wind Offshore handler det om mer enn bare flytende havvind.
Indiske Apurva Jain er blant de nye tilskuddene i den voksende staben i havvindselskapet Deep Wind Offshore, som i disse dager feirer 1-års jubileum siden oppstarten i fjor.

Som nyutdannet ingeniør var det flytende havvind og industri som gjorde Jain oppmerksom på Haugalandet. Utbyggingen på Utsira nord er uten tvil spennende – men det var noe mer menneskelig som overbeviste han om å flytte hit.

Han forteller litt om bakgrunnen sin – på engelsk i første omgang, men han er godt i gang med å lære seg norsk.

-Da jeg tok mastergrad i fornybar energi studerte jeg ved tre ulike universitet som alle hadde spesialiseringer innen offshore wind. Hver 6 måned var det en ny plass. Jeg reiste fra University of Strathclyde i Storbritannia til  University of Basque Country i Spania. Deretter til Ecole Centrale Nantes i Frankrike. Så tilbake til Spania igjen, forklarer han.

Etter utdannelsen fikk han attraktive jobbtilbud fra ulike europeiske havvindselskap - Til slutt falt valget på Deep Wind Offshore og Haugalandet. Han forklarer hvorfor:

-Denne regionen er kjent for flytende havvind og dens ledende testfasiliteter. Det er spennende, men det handler om folkene. I intervju med Deep Wind Offshore opplevde jeg at det var en gjensidig dialog. Vi hadde en samtale som gikk begge veier og som var åpensinnet. På denne måten tror jeg vi kan ta de beste avgjørelsene fremover, sier han.

Han trekker også frem den fleksible måten selskapet er strukturert på. Selv om han har spesialisert seg innen structural engineering vil han kunne bidra på tvers av disipliner i Deep Wind Offshore.

- Deep Wind Offshore er en utvikler. Det betyr at jeg får jobbe med hele prosessen med å etablere flytende havvind-parker. Vi jobber også med et bredt spekter av leverandører og er opptatt av nye teknologier. Det er spennende med tanke på at det vil være behov for ulike løsninger ulike steder i verden, sier han.

-Det handler om mennesker

Jain har vært i Norge i rundt 3 måneder. Han har allerede rukket å engasjere seg i røde kors og det lokale badminton miljøet. Han representerte til og med Karmøy Badmintonklubb på turnering i Bergen i desember.  For Jain handler det uten tvil om mennesker.

-Du må vite hva som skjer i samfunnet. Det er viktig å ta en del for å skape bånd med medmennesker. Det gjør du gjennom frivillig arbeid, idrett og andre aktiviteter som for eksempel matlaging, sier han og signaliserer at han gleder seg til det lettes på Corona-restriksjonene.

Han er overrasket over hvor åpne og imøtekommende nordmenn er.

-Alle er utrolig hyggelige og nøler ikke med å spør om jeg trenger noe. Jeg er overrasket over hjelpen jeg har fått. Trenger du noe, så stiller folk opp, sier han smilende.

Siden oppstarten i fjor har Deep Wind Offshore voks til rundt 20 ansatte tilknyttet teamet. Kommunikasjonssjef , Silje Rødeseike, gleder seg over kompetansen de har fått på plass – både fra relevante internasjonale- og regionale miljøer.

-Vi er utrolig fornøyd med å få Jain med på laget. Hans kompetanse innen engineering, hydrodynamikk, samt forskning på vindturbiner vil styrke selskapet på veien mot å bli en ledende havvindaktør i Norge og internasjonalt, sier hun.

Hun trekker også frem ytterlige to viktige ansettelser for å synliggjøre lokal kompetanse.

-Nylig har vi også ansatt en ny prosjektdirektør, Kjetil Jakobsen, som kommer fra Aibel og en Business og Commercial Manager, Olene Koch, som kommer fra Gassco. Vi ser veldig frem til å jobbe sammen med dem, sier hun.

Energi