Høyutdannet arbeidsinnvandring

05.01.2023
Bildet viser ledere og leger på stand sist Helse Fonna var på frierferd på Emigration Expo i Nederland.
På jakt etter nye medarbeidere? Løsningen kan ligge i Nederland.
Enkelte bransjer skriker etter arbeidskraft, og da er det i noen tilfeller aktuelt å se til utlandet for å skaffe den riktige kompetansen. I begynnelsen av april besøker rundt 11.000 potensielle emigranter Emigration Expo 2023 i Houten utenfor Utrecht for å møte 200 utenlandske utstillere på frierferd.

Blant utstillerne finner vi blant andre Helse Fonna fra vår region. De deltar for andre gang på denne messen, og forteller at de fikk tak i et legeektepar da de deltok første gang, som var like før pandemien i februar 2020.

– Vi reiste ned en gruppe ledere og leger på relativt kort varsel, viste oss fram med en flott stand, delte ut effekter og melkesjokolade på standen og snakket varmt om regionen og jobbmulighetene. Vi var heldige å finne kompetansen vi trengte og fikk ektemannen ‘på kjøpet’, forteller Klinikkdirektør klinikk for medisin Haugesund og Odda, John Conrad Brandsø.

Jobb til partner/ektefelle?
Til årets messe stiller de enda mer forberedt.

– Vi sender blant annet ned tre leger som er av nederlandsk opprinnelse. I tillegg har vi sett viktigheten av å være tidlig ute, og har blant annet annonsert i et stort julemagasin for leger i Nederland, sier han.

Det var hundrevis av interesserte som besøkte standen sist gang. Men de endte altså med to ansettelser.

– Ofte strander det på at vi ikke kan garantere jobb til partner/ektefelle, så sånn sett drømmer jeg om en fellesstand fra regionen her, fra både offentlige og private virksomheter. Det tror jeg ville gitt gode resultater og også styrket samarbeidet, sier Brandsø.

Den 25. timen
Brandsø forteller at de ikke akkurat har overskudd av leger i Nederland, men det er samtidig flere ferdigutdannede legespesialister som ikke har faste stillinger i sykehus.

– De som velger å flytte hit ønsker seg kanskje vekk fra byens kjas og mas, til vakker natur og muligens synes de at ‘den 25. timen’, som ble lansert her i regionen for noen år siden, høres forlokkende ut, smiler han.

Messen arrangeres 1. og 2. april, og det en overvekt av nederlendere blant de besøkende. Men det er også arbeidssøkende fra andre nærliggende europeiske land som sjekker ut nye muligheter.

Norsk språk
Språket er viktig, spesielt dersom man skal jobbe med pasienter. Helse Fonna bidrar til norskopplæring før de flytter hit, og oppfølging etterpå, ved behov. Tyskere og nederlendere har nok en stor fordel når det kommer til å lære seg norsk.

– Det nederlandske legeparet som bestemte seg for å flytte hit etter forrige messe tok med seg flyttelasset et år etterpå. Da var deres norskkunnskaper så gode at et kunne starte arbeidet på sykehuset. Vi har også fått inn et tysk legeektepar siden det. Også her ser vi at norsknivået oppnår god kvalitet svært raskt, sier en imponert Brandsø.

Samarbeid
Klinikkdirektøren skulle veldig gjerne sett at Haugalandet var representert med en felles stand på messen, for å selge inn regionen og skaffe etterspurt kompetanse.

– Kanskje er ektefellen eller partneren til en lege vi ønsker oss ingeniør eller har andre kvalifikasjoner private virksomheter savner?, spør han avslutningsvis.

F.v.: John Conrad Brandsø, klinikkdirektør for medisin i Haugesund og Odda (foto: Stina Steingildra), Helse Fonnas annonse i julemagasin for leger i Nederland, og leger med nederlandsk opprinnelse på Haugesund Sykehus (foto: Eirik Dankel).
Arbeidsmarked