Inge Reinertsen ny konsernsjef i SpareBank 1 SR-Bank ASA

12.09.2024
Styret i SpareBank 1 SR-Bank ASA har ansatt Inge Reinertsen (53) som ny konsernsjef. Foto: Mari Løvås.
- Skal bygge en sterk kultur.
Styret i SpareBank 1 SR-Bank ASA har ansatt Inge Reinertsen (53) som ny konsernsjef. Han blir også konsernsjef i nye SpareBank 1 Sør-Norge ASA. Reinertsen er utdannet siviløkonom ved Norges Handelshøyskole i Bergen, og har bred ledererfaring fra både person- og bedriftsmarked i SpareBank 1 SR-Bank-konsernet siden 2001. De siste 14 årene har han vært CFO, ifølge en pressemelding.

Reinertsen tiltrer rollen som konsernsjef mandag 16. september.

- Jeg er stolt over at jeg får ta på meg kapteinsbindet, og lede en organisasjon som SpareBank 1 SR-Bank, som jeg har vært en del av i 23 år. Gjennom SpareBank 1 Sør-Norge vil vi ha stor kraft og løfteevne sammen med kundene våre, slik at vi skal bidra til vekst og utvikling i landsdelen. Mitt mål er å styrke posisjonen og tilbudet til kundene våre ytterligere, sier Reinertsen.

- Styret er svært fornøyde med at Inge Reinertsen har takket ja til jobben. Han har lang erfaring fra finansbransjen, norske og internasjonale kapitalmarkeder, i tillegg til at han har jobbet tett på kundene og SpareBank 1-alliansen. Vi har gjennomført en grundig prosess de siste månedene, og det er klart for oss at ingen er bedre enn Inge til å lede konsernet inn i en ny fase, som SpareBank 1 Sør-Norge etter sammenslåingen med SpareBank 1 Sørøst-Norge, sier Dag Mejdell, styreleder i SpareBank 1 SR-Bank.

1. oktober 2024 gjennomføres den juridiske fusjonen mellom SpareBank 1 SR-Bank og SpareBank 1 Sørøst-Norge. Inge Reinertsen har vært en sentral aktør i arbeidet med denne. SpareBank 1 Sør-Norge blir blant landets største finanskonsern, med rundt 2500 medarbeidere, kontorer i hele Sør-Norge og nesten 400 milliarder kroner i brutto utlån til person- og bedriftskunder.

- Inge er en dyktig strateg, initiativrik og resultatorientert. Alt dette blir viktig når han nå skal lede og videreutvikle det nye konsernet. Styret er sikre på at Inge, som nyter bred tillit blant medarbeiderne i konsernet, vil skape et fremtidsrettet og effektivt finanskonsern, sier Mejdell.

- Jeg ser frem til å drive utviklingen videre i SpareBank 1 Sør-Norge. Sammen med fantastiske kollegaer skal vi bygge en sterk kultur, til det beste for kundene, eierne og medarbeiderne våre, sier Reinertsen.

Fra 1. oktober blir Roar Snippen, dagens CFO i SpareBank 1 Sørøst-Norge, konstituert som CFO i SpareBank 1 Sør-Norge. Samtidig setter konsernet i gang prosessen for å finne en permanent CFO, der både interne og eksterne kandidater vil bli vurdert.