Investerer i solceller på flere fabrikker

21.04.2023
Ølen Betong sin samferdselsfabrikk i Sveio
Monterer solceller på sine fabrikker og bygg i Sveio og Ølensvåg

Ølen Betong har fått god erfaring med solceller på industribygget i Gismarvik og fortsetter nå satsingen på solcelleanlegg med montering på sine fabrikker og bygg i Sveio og Ølensvåg.
Ølen Betong har inngått kontrakt med Kverneland Energi AS i størrelsesorden 8-9 mill. for leveranse og montering av solceller til flere fabrikker og administrasjonsbygg. Anleggene er tilrettelagt for utviding til forsyning av ladestrøm til trucker, hjullastere, tunge kjøretøy og båtanløp.
– Vi er veldig fornøyde med å være leverandør av solceller til Ølen Betong. Det er veldig stas å bidra til elektrifisering av denne bransjen. På sikt vil vi installere batterier for å kunne hurtiglade lastebiler og annet kjøretøy og utstyr. Dette vil føre til store dieselkutt og bidra til at bedriften blir mer selvforsynt, sier selger Torbjørn Kverneland.
Sistnevnte investeringer vil gi en årlig produksjon på 731 000 kWh og samtidig redusert CO2-utslipp med 342 000 kg årlig. Anleggene vil være i drift i slutten av mai.
– Vi har gode erfaringer og oversikt hittil med solceller, men må nok si at vi er spent på hva dette vil gi oss fremover. Uansett så er vår policy å bidra betydelig i det grønne skifte på alle områder i vår drift og som leverandør, sier divisjonsleder Geir Arild Søndenå.
Om Ølen Betong
Ølen Betong er en av landets største betong- og betongvareprodusenter, med hovedkontor i Ølen ca. 5 mil øst for Haugesund (E 134). Ølen Betong ble etablert i 1974. Med mer enn 45 års erfaring, kan de stille med høy kvalitet og kompetanse, slik at du som kunde skal bli fornøyd. De kan levere betong, elementer og betongvarer til både større og mindre prosjekter. Selskapet er en del av Nordic Concrete Group (NCG). NCG konsernet har eierinteresser i over 60 betongstasjoner i Norge, og er med det blant de største betongprodusentene i landet. Samlet brutto omsetning i konsernet var i 2022 på over 4 mrd. kroner.