Jakter etter 50 nye sjøfolk

21.05.2024
Daglig leder Kjetil Tufteland, HR-koordinator Silje Vorland og mannskapssjef Bjarne Vold skal øke bemanningen med 50 personer.
Napier bygger to nye bløggebåter og går fra 77 til nærmere 130 ansatte.

Napier AS er et rederi som ble etablert i 1995 på Bømlo og er blant annet kjent for sine prosessbåter som brukes i fiskeoppdrettsnæringen. Selskapet startet med båten Tauranga, som opprinnelig ble bygget som en brønnbåt i 2001. Denne båten ble senere forlenget og ombygd i 2008, og ble dermed Europas første prosessbåt for laks. Napier AS har spesialisert seg på teknologi for bløgging (slakting) av fisk ved merdkanten, noe som bidrar til bedre fiskevelferd og produktkvalitet under transport​.

Selskapet har utviklet flere innovative løsninger, inkludert et eget CIP-vaskesystem som reduserer vasketiden betydelig og metoder for skånsom kjøling av fisk i tankene. Napier AS driver nå flere prosessbåter, og samarbeider tett med andre aktører som Fitjar Mekaniske Verksted og Heimli Ship Design for å kontinuerlig forbedre og optimalisere prosessbåtkonseptet.

Rederiet har gått gjennom en stor vekst, og fra 2018 til 2022 har selskapet økt fra 16 til 77 ansatte. Daglig leder Kjetil Tufteland har store planer for Napier.

-Vi bygger nå to båter i Tyrkia og den første er ferdig om alt går etter plan i november dette året. Vi skal rekruttere 50 nye sjøfolk til disse båtene, og jakten er godt i gang, sier Tufteland.

Napiers to nye bløggebåter skal øke fiskevelferden, produktkvaliteten og biosikkerheten i transporten av laks fra oppdrettsanlegg i hele Midt-Norge. Til Mowi sin nye fabrikk på Jøsnøya har Napier fått kontrakt på levering av to nye bløggebåter. De skal bløgge og transportere slakteklar fisk fra merder i Midt-Norge til fabrikken.

-Vi har samarbeidet tett og godt med Mowi helt siden 2008, og ser på den nye avtalen som en anerkjennelse av konseptet og hvordan Napier utfører bløgging ved merdkanten, sier Tufteland.

De nye søsterskipene er designet av Salt Ship Design på Stord. Skipene får kapasitet til å laste inn og bløgge 200 tonn laks i timen. I tankene med nedkjølt sjøvann er det plass til rundt 750 tonn fisk under den lukkede transporten mellom merd og slakteri. Til håndteringen av fisken om bord, skal begge skip utstyres med det ypperste av teknologi i en fiskepakke levert av dyktige hovedsamarbeidspartnere i MMC og Baader. Basert på felles driftserfaringer med Mowi helt fra 2008, har Napier jobbet sammen med systemleverandører og forskningsmiljøer som Sintef og Nofima om videreutvikling av både bløgge-, vaske- og rensesystemene om bord.

HR-koordinator Silje Vorland og mannskapssjef Bjarne Vold er nå i gang med rekrutteringen til de to nye båtene og har spennende måneder foran seg.

-Vi har en omfattende og spennende oppgave foran oss. Vi har allerede rekruttert noe av mannskapet, men nå skal vi tråle videre og ser frem til innholdsrike dager der vi vi blir kjent med mange hyggelige og dyktige sjømenn, avslutter de.

De to nye båtene til Napier som ferdigstilles 2024-2025.