Kan man ha dette som jobb?!

18.03.2022
Andreas Ekström er klar for Haugalandskonferansen 20.mai
Bruce Dickinson var avgjørende for Haugalandskonferanse-aktuelle Andreas Ekströms karrierevalg.

Andreas Ekström bestemte seg tidlig for at det var journalist han ville bli. Som 13-åring fikk han en åpenbaring da han fikk intervjue Iron Maiden-vokalist Bruce Dickinson for Sveriges television: - Kunne man ha som jobb å treffe SÅ kule folk og få stille spørsmål som ‘what do you do when you are not fencing or singing?’

Som 16-åring solgte han sin første artikkel, og siden har han jobbet som journalist, og senere forfatter. Han har skrevet 8 bøker, den siste med tittelen "Gör nu bara exakt som jag säger!" og undertittelen "77 texter om mat från nån som just börjat lära sig lite och därför tror att han vet allt".

Det er imidlertid som foredragsholder Ekström har briljert og blitt mest kjent. Han blir stadig omtalt som Sveriges beste og mest ettertraktede foredragsholder, og har vunnet flere kåringer. Han har en omfattende rekke internasjonale oppdrag som foredragsholder i porteføljen, og flere TED-talks. I 2020 fikk han ny lever, etter å ha ventet i 8 år. Den dramatiske historien ble også både bok og foredrag.

Andreas Ekström fikk den høyeste vurderingen noensinne fra publikum på Webbdagarna i Sverige. Han ble dermed rangert høyest av totalt 313 innleide foredragsholdere i løpet av de syv årene arrangementet hadde eksistert. 20. mai følger han i fotsporene til tidligere nevnte Dickinson, og kommer til Haugalandskonferansen. Her skal han utfordre tankesettene som begrenser oss i hverdagen, på jobben og i livet.

- På Haugalandskonferansen er det faktisk svenskene som har gjort det best. På listen over ‘all time high’–score, finner vi blant annet Lars Johan Jarnheimer, Elaine Eksvärd og David Lega. 20. mai blir det spennende å se om Ekström lever opp til sine landsmenn, sier prosjektleder for Haugalandskonferansen, Tine Osmundsen.

- Vi er veldig fornøyde med å ha fått Andreas til Haugalandskonferansen, og forventer at han skal gjøre det kanonbra! Kjekt at svenskene også kan ha et sted de briljerer – vi tenker de trenger en selvtillitsboost etter OL, avslutter hun smilende.

Se hele programmet og meld deg på HER