Lanserer sitt største innovasjonsprosjekt noensinne

24.08.2022
Salgsleder i Ydra, Tommy Engholm, på Nor-Fishing-messen i Trondheim, hvor produktserien Thorion nå lanseres.
Ny produktserie fra Ydra skal bidra sterkt til det grønne skiftet
Ydra, en del av Hatteland, lanserer nå energieffektive, intelligente pumpesystemer på det internasjonale markedet, skriver de i en pressemelding. Dette blir bedriftens største innovasjonsprosjekt noensinne. Produktserien har fått navnet Thorion og skal bidra sterkt til det grønne skiftet innen skipsfart, oppdrett og maritim virksomhet.

Produktserien blir presentert for første gang under Nor-Fishing messen i Trondheim 23.-26. august 2022.

Penger, plass og effekt å spare
Ydra skal lansere en rekke produkter i produktserien Thorion i årene som kommer. Først ute er energieffektive motorer med DC-drift.
For å drifte konvensjonelt utstyr om bord i skip med batterier, må man konvertere likestrøm (DC) til vekselstrøm (AC). Denne konverteringen gir et energitap, men med Thorion unngår man å konvertere fra DC til AC og man sparer dermed effekttapet. I tillegg vil størrelsen på elektromotorene reduseres med ca 50%, og vekten på enhetene reduseres med opp imot 90%.

- Disse DC-motorene gjør det mulig å redusere antall konverteringsledd fra DC-kilden (som f.eks. batteri). Kombinert effektbesparelse kan bli i størrelsesorden 35%, dette ved å redusere antall konverteringsledd, optimalisere hydraulisk effektivitet og ved å ta i bruk ny motorteknologi. Dette gir, i de eksempler vi har jobbet med, over en million kroner i årlig reduksjon bare i drivstoffutgifter i tillegg til store positive effekter på utslipp av klimagasser, uttaler Tommy Engholm, salgsleder i Ydra. Prosjektet har mottatt støtte fra Regionalt forskningsfond Rogaland og er del av SkatteFUNN frem til 2024.

Han legger til at DC-motorene designes slik at de også kan brukes der det i dag står AC-motorer, eksempelvis vifter, HPU, elektriske vinsjer, med mer.

Drivkraft i det grønne skiftet
Det grønne skiftet står på agendaen for maritim virksomhet, skipsfart og oppdrett fremover. Gjennom solide produkter og bærekraftig innovasjon har Ydra ambisjoner om å være en drivkraft i dette arbeidet.