Lokale bilforhandlerne om 2021

27.01.2022
Nils Sørhaug er blant bilforhandlerne næringsforeningen tok en prat med. Han har mye han gleder seg til i 2022.
Næringsforeningen tok en temperatursjekk hos lokale bilforhandlere.
Bilforhandleren Nils Sørhaug AS legger bak seg et godt 2021. Daglig leder, Nils Sørhaug, har troen på et godt år også i 2022.

-Det blir et særdeles spennende år. Vi går inn i vårt 100 år. Vi har solgt Mazda i 50 av disse årene, sier Sørhaug.

Forstyrrelser i transportkjedene, chip- og containermangel påvirket forhandlerne i fjor. Trøkket ser ikke ut til å lette med det første.

-Det er lite varer i hyllene. Vi har bestilt en hel del biler som kommer i løpet av første kvartal. Av disse er ganske mange er forhåndsolgt, sier Sørhaug.

Problemet er at mange av bilene kommer fra andre siden av kloden.

-Importøren sier det er utfordringer med transporten på grunn av koronautbrudd på kaier og store bilskip. Norge er jo endestasjon for en del av disse skipene, sier han.

Sørhaug ser lyst på året. Spesielt med tanke på en rekke nylanseringer som kommer. Han trekker pusten:

-Vi gleder oss til å lansere Mazda Zs60 og MG Marvel R. Det er en flott ny toppmodell fra MG. I tillegg utvides rekkevidden på den populære ZS til 44 mil, sier han.

-Vi får også markedets første elektriske stasjonsvogn: MG 5. Den blir en skikkelig pris-killer. Mange har nok bruk for en elektrisk stasjonsvogn i alle slags familiesituasjoner, fortsetter han.

Selger mer brukt enn før

Andreas Aasland i Haugaland Bilsenter gir oss en status fra deres side.

-Vi sliter med å få tak i fossile varebiler. Her er det stor etterspørsel om dagen. Det har resultert i at vi selger mer brukt enn før, men fører også til at vi selger mer og mer elektriske varebiler hvor vi er svært leveringsdyktige, sier Aasland

Han informerer om at de ellers har bra med bil på lager – både Honda og Maxus er det rask leveringstid på.

-Vi forventer spesielt bra salg på den fullelektriske SUV’en Maxus Euniq 6 som vi får inn i mars, sier han.

Nesten likt over hele fjøla

-Det er vel nesten likt over hele fjøla. Vi opplever fremdeles lang ventetid, sier daglig leder i Bauge Auto, Sveinung Bauge, på spørsmål om hvordan status er.

Bauge trekker frem en interessant utvikling i markedet.

-Vi har aldri montert så mye tilhengerfester som vi har de siste årene. Her har det vært en forunderlig utvikling. Kanskje det henger sammen med at folk skal bruke bilen til andre ting enn kun fremkomst, sier han.

Han oppfordrer folk til å regne med litt venting når de skal kjøpe bil.

-Vanligvis ønsker folk bilen i løpet av en måned eller to. Det går ikke når du har kanskje 4-5 måneders leveringstid. Folk må begynne å ta høyde for og planlegge med litt leveringstid når de kjøper bil. Det er slik situasjonen har blitt, sier han.

Også Bauge Auto venter i spenning på nylanseringer senere i år.

-Det som selges mye om dagen er Hyundai Ioniq 5. Den har slått veldig godt an. Ellers venter vi i spenning på den elektriske Subaru Solterra som kommer til sommeren, legger han til.

Varehandel