Lokale utbyggere har aldri opplevd noe lignende

27.05.2021
Utbyggerne er overrasket over utviklingen. Fra venstre: Daglig leder i Urbanhus, Åse Kristin Foss, Konsernsjef i Berge Sag, Rolf Louis Sjursen og eier av Odd Hansen Børge Andersen.
Kanadiske barkbiller, Donald Trump og containermangel påvirker det norske boligmarkedet

Det har vært en historisk prisvekst på trelast det siste året. I følge konsernsjef i Berge Sag Gruppen, Rolf Louis Sjursen, har leverandørene av trelast i løpet av året økt prisene med over 70%. Nå er det varslet ytterligere stigninger.

Konsekvensene blir store og dramatiske både på kort og lang sikt, for hele bransjen.

-Dette er ekstremt og påvirker dynamikken i all bygevarehandel og bygging her i landet, helt frem til sluttforbruker, sier Sjursen.

Daglig leder i Urbanhus kjeden, Åse Kristin Foss, har aldri opplevd noe lignende.

Boligbyggeren Urbanhus har 18 lokasjoner i Norge samt Island. Alle berøres av prisøkningen som til vanlig kun justeres to ganger årlig: 1. april og 1. oktober

-Disse tar vi jo høyde for. Men slik det er nå kommer de det prisstigninger hele veien med varierende størrelse. Det gjør det krevende for oss, sier hun.

Årsaken bak prisøkningen er sammensatt, men pandemien og stor etterspørsel og mangel på trevarer er hoved driverne. Foss gir oss et mer detaljert bilde:

-Det er import og eksport strukturen som har endret seg veldig. Tradisjonelt sett har Norge handlet mye trevarer fra Sverige, men nå har USA kastet seg over det svenske markedet. De har tidligere handlet av Canada, men de opplever som kjent problemer med barkbillen som forstyrrer leveransene. Handelsforholdet mellom landene ble heller ikke bedre etter 4 år med Trump, sier hun.

Hun viser også til containermangelen som har oppstått som følge av pandemien. Nå er det rett og slett ikke bare dyrt, men også vanskelig å få tak i nok materialer.

-Enkelte kledningstyper forventer vi for eksempel ikke å få levert i år, sier Foss.

-Vi må rett og slett være veldig påpasselig med å hele tiden hente inn nye priser og planlegge godt slik at vi har god forutsigbarhet i alle ledd, sier hun.

-Det er veldig spesielt

Prisøkningen forårsaker altså problemer for boligutbyggere generelt. For utbyggere av større prosjekter er det kanskje enda mer utfordrende. Børge Andersen i Odd Hansen er overrasket over prisøkningen.

-Vi opplever en utrolig høy prisstigning, det er veldig spesielt, sier han og spekulerer i om det overhode finnes en historisk sammenligning siden andre verdenskrig.
Odd Hansen fulgte prisøkningen nøye i vinter. Da de så tegn til en prisstigning i januar kjøpte de inn så mye de kunne måneden i forkant.

-I påvente av prisøkningen vi så komme i januar valgte vi å fylle alt vi hadde av lagerkapasitet. Det har vi selvfølgelig spart litt penger på. I tillegg er vi heldige som fikk tak i nok til å dekke prosjektene våre, sier han.

-Men så kom det jo to prisstigninger til, sier han oppgitt.

Sammen med de andre utbyggerne som næringsforeningen har vært i kontakt med er Andersen bekymret for utviklingen videre.

-Vi får håpe at der roer seg litt og at prisene kommer tilbake til normale leirer igjen. Men historisk sett ser vi at når prisene først har steget, er det vanskelig å senke dem igjen, sier han.

Bygg & Anlegg