Lykkes på TikTok mot landbruket
28.08.2024
Markedssjef i Wee.no, Vivian Wee Flatnes, har kjørt et digitalt testprosjekt med stor suksess.
Wee.no, som er Norges største netthandel innen utstyr og maskiner til landbruket, har de siste tre årene kjørt et testprosjekt på TikTok for å kartlegge nye digitale løsninger for å nå ut til sine målgrupper. Responsen har vært betydelig i SoMe-kanalen, og Wee.no har oppnådd solide visningstall der enkelte videoer har strukket seg over 200 000 unike visninger. Som et resultat av dette velger selskapet nå å trappe opp innholdsproduksjonen i kanalen, og samtidig gjøre TikTok til en integrert del av selskapets markeds- og kommunikasjonsstrategi ifølge en pressemelding.
- TikTok har noe overraskende vist seg å være en effektiv kanal å bygge merkevare også i vår bransje, sier markedssjef Vivian Wee Flatnes.
- Fordi TikTok lenge har vært ansett som en underholdningsplattform for barn og ungdom, har vi ikke sett på kanalen som spesielt relevant for våre målgrupper. Vi valgte likevel å teste det ut og fikk raskt mye respons – også blant godt voksne menn. Nå opplever vi at vi når ut til et publikum som vi ellers ikke ville nådd, sier Flatnes.
Tallene fra TikTok viser at 57 prosent av følgerne på Wee.no sin TikTok konto er menn, og at nesten hver tredje bruker er over 35 år – en demografi som er relevant for Wee.no.
- Vårt fokus på TikTok er å bygge merkevaren til nettbutikken over tid, med godt og relevant innhold som gir betydelig organisk spredning. Selv om TikTok ikke fungerer som en salgsplattform for oss har vi mottatt tilbakemeldinger om at nye kunder har kommet til som et direkte resultat av vårt TikTok-innhold, sier Flatnes.
Iris Eyfjord Hreidarsdottir er ekspert på TikTok og fast innholdsprodusent for Wee.no. Hun mener TikTok er effektivt for bedrifter så lenge kanalen benyttes på riktig måte.
- TikTok skiller seg fra andre SoMe-kanaler ved å være et betydelig raskere medie. Her har du under to sekunder på å vekke seerens interesse, ellers velges videoen bort. Dermed stilles det helt andre krav til innhold og tempo, forklarer Hreidarsdottir.
Egenproduserte musikkvideoer med bygdehits, der ansatte medvirker, er et eksempel på innhold som har skapt mye engasjement for Wee.no. Men også stuntreportasjer og quiz’er vekker interesse.
- Det mest populære innholdet spiller på humor, trender og musikkrelaterte innslag. Rask historiefortelling er essensielt, og innholdet bør være bransjerelevant. Vi har brukt kanalen til å gjøre seerne kjent med mange av medarbeiderne i Wee.no, og noen har blitt «kjendiser» på kanalen nærmest over natten, forteller Hreidarsdottir.
Vivian Wee Flatnes ønsker nå å utnytte det store potensialet i TikTok.
- TikTok gjør oss synlige for yngre aldersgrupper enn vi normalt henvender oss til, så dette er også en langsiktig plan. Nå håper vi at satsingen vil utgjøre en forskjell også på sikt, avslutter Flatnes.