Mannen som vil bygge hytte på månen…

12.01.2023
Mikael Genberg er en av Nordens fremste foredragsholdere innen kreativitet, mot og lidenskap. 10. mars kommer han til Haugalandskonferansen
Mener mot er ferskvare - og vil heller mislykkes med folk han liker enn lykkes med folk han ikke liker!
Det er vi selv som skaper boksen vi synes det er vanskelig å tenke utenfor. Det mener kunstneren og entreprenøren Mikael Genberg, som definitivt liker seg best utenfor den «tilmålte» boksen.
10. mars står han på scenen på Haugalandskonferansen for å bl.a snakke om å gå fra visjon til virkelighet – og om hvordan ekstraordinære idéer kan inspirere oss til å tenke større i egen arbeidshverdag!

Mikael Genberg er utvilsomt en mann av visjoner. Han står bak en rekke hotellprosjekter, med høyst utradisjonell beliggenhet og utforming; I løpet av det siste tiåret har han utviklet og blitt sett av verden gjennom sine fantastiske hotellprosjekt. Trehushotellet Hotell Hackspett, undervannshotellet Utter Inn, Ooops! Hotell, som flyter på havet ute i Västerås skjærgård, Café Koala, Closette Kameleont, Hus på toppen av Globen i Stockholm - og Zanzibar undervannshotell på Pemba.

Hans mest spektakulære prosjekt er utvilsomt drømmen om å sette opp en liten rød hytte på månen. – Umulig, tenkte jeg først, men drømmen og tanken ble værende – så da begynte jeg å ringe rundt – og endte til slutt opp i et møte med NASA., forteller Genberg – og legger til; - Fullstendig galskap, men det handler om gleden ved å gjøre det umulige mulig. Man må ha mot til å drømme stort; Og å spørre seg selv; Hva er mine drømmer – hva er MIN «hytte på månen»?

Han er utdannet kunstner, men kjente etter hvert behov for å gjøre andre ting; for å utvide kreativiteten innenfor andre felt. Et trehushotell i Västerås ble opptakten til spennende prosjekter – og en ny rolle som entreprenør.

At han har talent for entreprenørskap er det ingen tvil om. Hans evne til å skape nettverk, til å overbevise, overtale og gjennomføre prosjekter som andre mener er galmannsverk, er misunnelsesverdig.

Det gjør han, ifølge han selv, ved å slippe til den uredde tiåringen han en gang i tiden var;
– Det har gitt en herlig frihetsfølelse; det å være fri fra tanker om at det ikke er lov å være dum og naiv. Det er bra for et menneske å ha en dose dumhet og naivitet som veier opp for all kompetansen det har tilegnet seg i løpet av livet, smiler Genberg.
-Min naivitet er en egenskap jeg verdsetter og vil beholde. Den er et godt verktøy for å holde oppe energi og å fortsette å jobbe fram prosjekter, som i utgangspunktet kan virke umulige. For hvem vet hva som da skjer, fastslår entreprenøren, som også har fått astronauten Christer Fuglesang med på drømmen – og målet - om en hytte på månen.

-Uavhengig av om en er kunstner eller næringslivsaktør; det er viktig å ikke sette mentale begrensninger for seg selv. Vi har for mange forutinntatte meninger om oss selv og vår kapasitet. Det må vi slutte med, sier Genberg bestemt – og legger til; Mot er en ferskvare som oppstår når man tvinges til å gjøre det man ikke trodde man kunne gjøre!

Kunstneren, innovatøren og entreprenøren Mikael Genberg kan kunsten å spenne buen maksimalt, sette umulige mål – uten å være redd for å mislykkes. Livet hans handler om å gjøre det umulige mulig.

- Det er helt OK å miste fotfestet en stund, mener han. Ofte er det redselen for å mislykkes som begrenser oss. Og det er utvilsomt «jæ… jobbigt at mislyckas. Men om man ikke prøver, får en aldri vite, fastslår mannen, som definitivt har bevist at det er verd å prøve – og som tror mer på tilgivelse enn på tillatelse. For et NEI blir så «tråkig» for kreativiteten…

Mikael Genberg har etter hvert fått flere Ja enn Nei, etter over 10 år som entreprenør og en rekke suksesser bak seg.
Det han liker aller best med prosjektene?
-Utvilsomt sluttfasen, å se at det lyktes. Når man har spent buen maksimalt i et prosjekt er det definitivt givende og spennende å sluttføre.

Også blir jeg utrolig engasjert av å jobbe sammen med de menneskene jeg i dag har rundt meg. Jeg vil heller mislykkes sammen med folk jeg liker – enn å lykkes med folk jeg ikke liker, fastslår en frittalende, engasjert og kreativ Mikael Genberg. 10 mars deler han historier, kunnskap og inspirasjon fra scenen på Haugalandskonferansen – og setter sitt avtrykk på dagen.

Her kan du lese mer om konferansen.