Nå må det handling til!
08.03.2021
Daglig leder i Risanger & Sønn, Sjur Risanger ser fordeler i bærekraftig omstilling. Her avbildet på et digitalt arrangement.
En av bedriftene som allerede nå ser fordelene av å drive mer bærekraftig er malerfirma Risanger & Sønn AS.
-Det blir stadig mer etterspurt og satt krav til miljømessige tiltak, sier daglig leder i Risanger & Sønn, Sjur Risanger på et digitalt arrangement i regi av Næringsforeningen og ressursgruppen Grønn lønnsomhet.
Han er en av nærmere 200 respondenter som deltok i Næringsforeningens medlemsundersøkelse om bærekraft. I undersøkelsen kommer det frem at bedriftene på Haugalandet i stor grad ser viktigheten av bærekraftig omstilling.
-Vi har lagt vekt på bærekraftig drift og satt oss tre mål. Vi skal redusere fotavtrykket, være en foretrukket arbeidsgiver og opprettholde forspranget i bransjen, sier Risanger.
Disse tiltakene har lønnet seg for malerbedriften. Siden den første miljøfyrtårnsertifiseringen i 2013 kan Risanger & Sønn skilte med å ha vunnet oppdrag som følge av innsatsen bedriften har lagt ned i bærekraftig omstilling.
I følge undersøkelsen er Risanger ikke alene om å se muligheter i det grønne skiftet. Hele 71,6% av respondentene mener det lønner seg å økonomisk å ta «grønne» valg for bedriften. I tillegg ser 84,3% av bedriftslederne nye forretningsmuligheter i det grønne skiftet.
Likevel har bedriftene en vei å gå for å sette i gang tiltak med dokumentert effekt. Av respondentene har kun 22,3% iverksatt betydelige tiltak. 17,8% har konkrete planer om å gjøre tiltak.
For små og mellomstore bedrifter er det kun 12,8% som har iverksatt betydelige tiltak.
På spørsmålet om hvilke motiver bedriftene hadde for å satse på bærekraft var det spesielt tre faktorer som stakk frem:
Bedre omdømme (67%), Nye forretningsmuligheter (62%) og Krav fra kunder (60,9%)
Ønsker å rekruttere de beste
Det er ikke bare lønnsomhet og nye forretningsmuligheter som er drivere for bedriftene. I likhet med over halvparten av respondentene i undersøkelsen har Risanger flere grunner til å satse på bærekraft.
-Jeg ønsker å rekruttere A-laget. Da må vi vise at vi legger ned arbeid på denne fronten, sier han.
På spørsmålet om de tror bærekraft vil spille en stor rolle i evnen til å rekruttere ansatte fremover svarte 33,5% at de tror det blir en forutsetning for å rekruttere unge talenter. 33% svarte at de tror det blir viktig i fremtiden, og 14% svarte at de bør ha et mer bevisst forhold til det.
12,2% svarte at de ikke tror det har noe å si, og 6,1% svarte at de ikke har tenkt på det.
På spørsmål på hvilke områder bedriftene hadde konkrete bærekrafts-planer svarte 43% fornybar energi, 43,1% bærekraftsorientert innovasjon, 37,6% avfallshåndtering og 36,5% miljøteknologi.
Skal skape møteplasser rundt grønn lønnsomhet
Det er Næringsforeningens ressursgruppe «Grønn lønnsomhet» som er initiativtaker bak undersøkelsen. Ifølge ressursgruppeleder i gruppen, Stein Inge Morisbak, skal resultatene brukes til å tilrettelegge for møteplasser der bedrifter kan få konkrete råd om hvordan de kan komme i gang med arbeidet.
-Vi ønsker gjennom vår aktivitet å akselerere grønn omstilling i vår region og bidra til at flere får øynene opp for hvilke muligheter som ligger i grønn omstilling, og også farene som ligger i å ikke ta dette på alvor. På den ene siden er både små og store bedrifter mer eller mindre tvunget til å ta grep om de skal konkurrere om oppdragene som stiller stadig økende krav til bærekraft. På solsiden ønsker vi å synliggjøre alle de lønnsomme mulighetene som ligger i grønn omstilling og forretningsmodeller som fokuserer på bærekraft, sier Morisbak.