Norsk-fransk kompaniskap til havs

02.12.2021
Knut Vassbotn (t.v.) og Hans Petter Øvrevik i Deep Wind Offshore har fått fransk kompetanse og erfaring med på laget.
EDF Renewables går inn i det norske havvindmarkedet sammen med lokale Deep Wind Offshore
Deep Wind Offshore og EDF Renewables, et datterselskap dedikert til offshore og onshore vind- og solenergi fra den franske EDF-gruppen, har inngått partnerskap for å by på, utvikle, bygge og drifte havvindprosjekter i Norge. Det likestilte partnerskapet vil sende inn søknader til norske myndigheter om utvikling av to kommersielle vindparker til havs i de åpne områdene, Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II.

Deep Wind Offshore og EDF Renewables kombinerer lang erfaring fra offshore og maritim sektor, norsk kraftproduksjon og internasjonal erfaring med utvikling og drift av store havvindprosjekter. EDF Renewables er en ledende utvikler og operatør av både bunnfast og flytende havvind, og Deep Wind Offshores eiere har en bred portefølje av vannkraftprosjekter i Norge, og har som mål å bli en vedvarende strømprodusent i Norge, heter det i en pressemelding fra selskapene.

Samme mål

Knut Vassbotn, administrerende direktør i Deep Wind Offshore:
«EDF Renewables er den ideelle partneren som gir erfaring og kapasitet til å utvikle og bygge prosjektene i Norge. Etter å ha jobbet med EDF Renewables i flere måneder, har vi funnet ut at vi deler de samme overordnede målene for havvindindustrien: utvikle nye prosjekter i stor skala for å redusere kostnadene, skape muligheter for lokal forsyningskjede og gi mer fornybar energi til Norge og Europa.»

«Energiprosjekter i stor skala gir muligheter for lokalsamfunn, men prosjektene må planlegges, utvikles, bygges og driftes i samarbeid med relevante interessenter. Den gode dialogen og relasjonen vi har med fiskerne, både lokalt og nasjonalt og deres organisasjoner, er absolutt noe vi skal bygge videre på i arbeidet med prosjekter for både Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II.»

Verdensledende

Frédéric Belloy, Executive Vice President, International Operations hos EDF Renewables:
«Vi er veldig glade for å samarbeide med Deep Wind Offshore i Norge. Vi er et verdensledende selskap innen lavkarbonenergi med en betydelig vekstambisjon innen fornybar energi, og er begeistret over mulighetene havvind bringer i Norge. Å ha Deep Wind Offshore som partner på norsk sokkel vil styrke mulighetene våre og sette oss i en sterk posisjon til å sikre eksklusivitet på de annonserte områdene. Basert på vår betydelige erfaring innen havvind, er vi i forkant av teknologiutvikling for å distribuere spesielt flytende havvindprosjekter».

Vassbotn uttaler videre: «Utsira Nord har en ideell beliggenhet utenfor hovedkontoret vårt, og vi er overbevist om at vi kan utvikle et bærekraftig og kostnadseffektivt prosjekt som vil levere energi til en region som trenger mer kraft og arbeidsplasser i forsyningskjeden. Med utmerkede vindhastigheter og farvann som er ideelt egnet for flytende havvind, tror jeg absolutt at Norge er klar til å gå over til å distribuere flytende vind i kommersiell skala.»

Green Giraffe har fungert som finansiell rådgiver for Deep Wind Offshore i prosessen.

Om Deep Wind Offshore:
Deep Wind Offshore bygger et selskap som skal være en betydelig aktør innenfor utvikling og drift av havvindparker i Norge og internasjonalt som en fullverdig Independent Power Producer (IPP). Selskapet har sterk støtte fra industrielle eiere fra maritim/offshore og forsyningssektoren gjennom Knutsen OAS, Haugaland Kraft og Sunnhordland Kraftlag (SKL). Deep Wind Offshore sitt hovedkontor ligger i Haugesund, Norge og har 20+ ansatte. For mer informasjon, besøk: www.deepwindoffshore.com og følg oss på LinkedIn.

Om EDF Renewables:
EDF Renewables er en ledende internasjonal aktør innen fornybar energi, med en brutto installert kapasitet på 13,8 GW på verdensbasis. Utviklingen er hovedsakelig fokusert på solenergi fra vind og sol. EDF Renewables opererer hovedsakelig i Europa og Nord-Amerika, men fortsetter å vokse ved å flytte inn i lovende fremvoksende regioner som Brasil, Kina, India, Sør-Afrika og Midtøsten. Selskapet har sterke posisjoner innen vindkraft til havs, men også innen andre områder innen fornybar energi som energilagring. EDF Renewables utvikler, bygger, driver og vedlikeholder prosjekter for fornybar energi, både for seg selv og for tredjeparter. EDF Renewables er EDF Groups datterselskap som spesialiserer seg på utvikling av sol- og vindkraft. For mer informasjon, besøk: www.edf-renewables.com