Ny daglig leder i DSS

09.05.2023
Espen Nilsen blir leder for den sentrale administrasjonen i De Samarbeidende Sparebanker. Han starter i jobben 1. september.
Jærbuen flyttet til Haugalandet i 2020

Espen Nilsen er ansatt som ny daglig leder i DSS AS, og starter i jobben 1. september. Espen er 32 år og vil ha arbeidssted hos «De samarbeidende sparebanker» i Haugesund. Espen er opprinnelig fra Jæren, har vært bosatt i Bergen en rekke år, men flyttet til Haugalandet i 2020.

Nilsen overtar etter tidligere Daglig leder Kurth Stensletten som går av med pensjon i disse dager. Stensletten har vært Daglig leder i De samarbeidende sparebanker (DSS AS) siden oppstarten i 2008.

Av utdanning har Espen Nilsen Master i rettsvitenskap fra Universitetet i Bergen. Han kommer fra jobben som Leder for Innkjøp og Konsernjuridisk hos kraftkonsernet Haugaland Kraft, noe han har gjort siden 2020. Før det bodde han i Bergen og var der ansatt som Juridisk Leder hos GC Rieber-Gruppen. Han har også erfaring fra verdipapirforetaket Norne Securities.

- Espen har en spennende lederprofil og styrker oss på det juridiske og på det forhandlingstekniske. De samarbeidene sparebankene er inne i sitt 15 år og bankene våre står sterkere enn noen gang i sine byer og lokalsamfunn og er tettere på lokale kunder og bedrifter enn noen andre, sier styreleder Bente Syre.

Syre er Adm. banksjef i Haugesund Sparebank.

Espen Nilsen blir leder for den sentrale administrasjonen i De Samarbeidende Sparebanker som teller 9 årsverk og som koordinerer IT- og innkjøpssamarbeid for de åtte selvstendige sparebankene Flekkefjord, Haugesund, Lillesands, Luster, Skudenes & Aakra, Spareskillingsbanken, Søgne og Greipstad og Voss Sparebank.

- Sparebankene har meislet ut DSS sin nye strategi, og jeg gleder meg stort til å ta fatt på arbeidet med å sette denne ut i livet sammen med resten av DSS og ikke minst bankene, sier Espen Nilsen.