Ny kontrakt for DeepOcean

03.07.2024
DeepOcean har fått en betydelig kontrakt med havvindaktøren RWE.
-Vil dra nytte av et bredt spekter av vår ekspertise, sier Øyvind Mikaelsen, CEO i DeepOcean.
Tjenesteleverandøren DeepOcean har mottatt en fast bestilling for RWE's Nordseecluster A havvindprosjekt i Tyskland. DeepOcean skal utføre graving, transport og installasjon av alle inter-array kabler med tilhørende tjenester for alle vindturbiner i Nordseecluster A.

RWE har nylig tatt den endelige investeringsbeslutningen for hele Nordseecluster, som inkluderer havvindprosjekter med en total kapasitet på 1,6 gigawatt (GW). Nordseecluster skal bygges i to faser: Nordseecluster A og Nordseecluster B. Vindparkene vil bli bygget i den tyske Nordsjøen, ca. 50 kilometer nord for øya Juist ifølge en pressemelding.

I august i fjor kunngjorde RWE at DeepOcean var valgt som foretrukket leverandør av subsea installasjonstjenester for Nordseecluster A.

DeepOcean har nå fått en fast bestilling som inkluderer forberedende arbeid, transport og installasjon av alle inter-array kabler, inkludert graving, topside pull-ins og termineringer for den innledende utbyggingsfasen. Totalt vil DeepOcean installere 185 kilometer med 66kV aluminium- og kobberkabler for å koble alle 44 offshore vindturbiner i Nordseecluster A.

-Vi ser frem til å mobilisere et komplett team for ingeniørarbeid, prosjektledelse og gjennomføring som vil støtte RWE i dette viktige havvindprosjektet, som vil bidra til avkarbonisering av europeisk industri. RWE er en av verdens ledende aktører innen havvind, og denne betydelige kontrakten vil dra nytte av et bredt spekter av vår ekspertise, sier Øyvind Mikaelsen, CEO i DeepOcean i pressemeldingen.

Nordseecluster A har en total kapasitet på 660 MW. Bygging til sjøs er planlagt å begynne neste år. Innen begynnelsen av 2027 skal alle vindturbiner være tilkoblet strømnettet. Den andre fasen, Nordseecluster B, vil legge til ytterligere 900 MW kapasitet, med kommersiell drift forventet å starte tidlig i 2029.

DeepOcean sitt arbeid inkluderer også prosjektledelse og ingeniørarbeid; offshore forberedelsesarbeid inkludert pre-installasjon av kabelrutekartlegging, ruteingeniørarbeid og begravelsesvurdering, flytting av stein, forberedelse av fundament og offshore stasjonsforberedelser; transport og installasjon av inter-array kabler inkludert begravelse, pull-in, overvåking og testing; samt havbunnsundersøkelser og overvåking.

Prosjektledelsen vil være basert i Aberdeen, med støttefunksjoner levert fra DeepOcean sine kontorer i Storbritannia og Norge. DeepOcean sine offshore forberedelser og pre-installasjon undersøkelser vil starte i andre kvartal 2025, med hovedarbeidene som begynner i begynnelsen av 2026. DeepOcean vil bruke tre fartøy til prosjektet.

Sparebank 1 Sør-Norge