Nye IT-løsninger gir bankene større valgfrihet

05.06.2024
Til venstre salgsdirektør i EMP Secure, Dag Haaland og daglig leder i DSS, Espen Nilsen.
De Samarbeidende Sparebankene (DSS) inngår partneravtale med Hattelandselskapet EMP Secure for mer effektive og sikre IT-løsninger.
I tillegg til en rekke ulike banksystemer, har norske banker behov for gode IT-løsninger for drift og sikkerhet. Etter at De Samarbeidende Sparebankene (DSS) tidligere har kjøpt alle sine IT-tjenester via en totalleverandør, opplever de det nå som mest hensiktsmessig å gjøre et leverandørskille mellom de vanlige IT-driftstjenestene og kjernebanktjenester ifølge en pressemelding.

-Teknologi er og vil alltid være en grunnpilar i DSS, og for oss er det strategisk viktig å effektivisere IT-systemer og interne prosesser for medlemsbankene. EMP Secure har demonstrert at de evner å bidra til en mer friksjonsfri arbeidsdag med oppdaterte systemer, bedre samhandling og at de kan være mer enn en tjenesteleverandør for oss, sier daglig leder i DSS, Espen Nilsen.

-EMP Secure forstår oss og våre behov. Oppdragsforståelsen er veldig god. I tillegg har de en faglig robust og systematisk metodikk som oppleves betryggende og godt tilpasset bankers behov, sier Nilsen.

DSS sine medlemsbanker er opptatt av selvstendighet og det å kunne ta flest mulig beslutninger i egen bank, til det beste for egen bank og eget lokalsamfunn. EMP Secure sin modell bygger opp under dette.

-Bankene ønsker å påvirke løsningene de bruker i det daglige. Vi skal levere alt DSS trenger som ikke handler om de klassiske banktjenestene. Det gir høyere innovasjonstakt og de mest sømløse løsningene, sier salgsdirektør i EMP Secure, Dag Haaland.

EMP Secure leverer IT-sikkerhets- og driftstjenester, og er en del av Hatteland-konsernet. Selskapet har en multicloud-leveransemodell, der standardiserte tjenester leveres fra egen høysikret fjellhall i kombinasjon med offentlige skyløsninger fra bl.a. Microsoft og Amazon Web Services. Med særlig tyngde innen sikkerhet og compliance, opplever selskapet sterk interesse blant annet fra aktører innen bank og finans. For EMP Secure er dermed partnerskapet med DSS strategisk viktig.

-Vi har mye erfaring fra bank og finans allerede, og med DSS som en stor kunde, styrker vi posisjonen vår ytterligere, sier Haaland.

Partnerskapet mellom DSS og EMP Secure gjelder i utgangspunktet ut 2029.