Økt tilstedeværelse på Haugalandet

14.12.2022
F.v. Direktør Kari Holmefjord Vervik, kunderådgivere Hans Kristian Torske og Joachim Rinden, og internasjonaliseringsrådgiver Øyvind Haga. Alle fra Innovasjon Norge Rogaland. Torske og Rinden har begge to dager stasjonert i Haugesund pr. uke.
– Bruk oss mer, det er mye vi kan hjelpe med, sier Innovasjon Norge
Tidligere denne uken inviterte Innovasjon Norge Rogaland til en liten samling på Gründerloftet, hvor to ansatte holder hus to dager i uken. En økt tilstedeværelse i nordfylket er nemlig høyt prioritert, kunne direktør for Innovasjon Norge Rogaland, Kari Holmefjord Vervik fortelle.

– Det er for få som bruker oss her i nordfylket. Det gjelder ikke bare tildeling av midler, men også tjenester og det å bidra med god kompetanse, for eksempel fra våre internasjonale kontor i hele verden, 13.11.22sier hun.

En mulig årsak til dette kan være at bedrifter på Haugalandet har en tradisjon for ‘å bare få ting gjort’, foreslo en av deltakerne på samlingen.

– Bedrifter kaller ikke nødvendigvis prosjekter for ‘forskning og utvikling’ eller ‘innovasjon’, de bare gjør det.

Lønnsomt og enklere enn man tror
Men det kan fort svare seg å ta kontakt.

– Det er en misoppfatning av Innovasjon Norge blir en brems i fremdriften. Med økt tilstedeværelse og gode digitale grep har vi senket terskelen for å ta kontakt med oss. Man svarer på spørsmål i skjema ‘Start søknad’ eller ‘Sjekk om du kan få hjelp’ på nettsiden vår, og vi tar kontakt hvis vi trenger mer utfyllende informasjon. Det er vår oppgave å finne hvilke ordninger bedriftene eller prosjektene faller inn under, sier Vervik.

En rekke bedrifter jobber med utvikling når de har ledig tid og kapasitet.

– Mange kunne kommet raskere til målet ved for eksempel å ansette noen som kan jobbe dedikert med utviklingsprosjektet med midler fra Innovasjon Norge, forteller hun.

Virkemiddeljungel
Innovasjon Norge har også god dialog med, og oversikt over, andre virkemiddelaktører. Mens Innovasjon Norge har hovedfokus på utviklings- og eksportprosjekter, deler for eksempel Rogaland fylkeskommune ut 150 millioner årlig, blant annet til forskningsrelaterte prosjekter. Validé og Rogaland Ressurssenter er andre gode hjelpere for bedrifter.

–Innovasjon Norge kan også tilby lån. Kanskje er det vanskelig å få lån i banken, men vi har mulighet for å ta høyere risiko, kan gi avdragsfrihet, kjenner til Skattefunnsordninger og hjelper med likviditet, smiler Vervik.

Nå håper de flere bedrifter på Haugalandet tar kontakt.

– Bruk oss, det er utrolig mye vi kan hjelpe med, avslutter hun.