Omsatte mer enn forventet i 2022

12.01.2023
Regiondirektør Trygve Vikse i Coop Sørvest merker en endring i handlevanene nå som levekostnadene har økt. Det er en dreining mot lavprismerkene, og stor økning i tilbuds- og kampanjevarer. 
Men vridning mot lavprismerker, tilbuds- og kampanjevarer i dagligvarehandelen
Regiondirektør Trygve Vikse i Coop Sørvest kan melde om god omsetning i dagligvarebutikkene, til tross for at de trodde de ville få en nedgang etter gode pandemiår.

– Mat må folk ha uansett, poengterer Vikse, og forteller at de har hatt aller best salg i Extra-butikkene, som er i lavprissegmentet. Også Obs hypermarked har hatt et godt år, mye på grunn av gode kampanjer.

Det skjedde noe med handlevanene siste halvår i 2022.

– Det er en stor økning i tilbuds- og kampanjevarer, og også en dreining mot egne merkevarer, såkalte lavprismerker. Jeg kan ikke huske å ha sett en så rask endring tidligere, sier Vikse.

Coop Sørvest har også merket økte kostnader på blant annet strøm. Og prisstigningen kundene kjenner på merkes også av dem på grunn av høyere innkjøpskostnader.

– Så selv om omsetningen er bedre enn forventet vil nok driftsresultatet bli noe svakere enn de siste to årene, sier han.

Bygg går bra
Man skulle trodd at oppussings- og oppgraderingslysten mange kjente på under pandemien hadde roet seg litt nå, spesielt med tanke på økte kostnader, men også Obs Bygg går bra.

– Jeg er imponert over at 2022 blir noenlunde som 2021, spesielt med tanke på hvordan økonomibildet er for tiden og det at vi fikk en ny, stor konkurrent i Bauhaus. Jeg er veldig fornøyd med jobben teamet på Obs Bygg gjør, avslutter en fornøyd Vikse.
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund