Rafdal fikk Haugesund Sparebanks kulturpris

24.10.2022
Markedssjef i Haugesund Sparebank, Kathrine Kittang, deler ut årets kulturpris til Jan Terje Rafdal under Kulturnatt. Foto: Henrik Osmundsen
Ble overrakt kr 50.000 under Kulturnatt
Siden 2008 har Haugesund Sparebank delt ut den årlige kulturprisen. Den deles ut til enkeltpersoner, grupper eller organisasjoner som har gjort seg fortjent til det gjennom sitt virke innenfor kulturlivet på Haugalandet, eller som oppmuntring til unge utøvere.

Bankens begrunnelse for årets pris var som følger:
Haugesund Sparebank ønsker med årets pris og gi en påskjønnelse, til en særdeles dyktig og ekstremt produktiv kunstner, som behersker utrolig mange teknikker. Hans flotte verk – eksempelvis Fiigenschou-prosjektet og de mange maleriene av Etnefjellene, er blitt lagt merke til i både inn- og utland og har bidratt til å sette Etne og Haugalandet på kartet. Han har et bredt kulturelt engasjement, og har gjort en utrettelig innsats for kulturlivet i lokalmiljøet. Vi mener han i aller høyeste grad fortjener denne oppmerksomheten. Vinner av årets pris: Jan Terje Rafdal

Prisen ble delt ut i Festiviteten under Kulturnatt lørdag 22. oktober av markedssjef Kathrine Kittang.

Tidligere vinnere er:
2021: Den Festivalen i Vangen
2020: Haugesund Folkebibliotek
2019: Helge Toft
2018: Linn Isabel Eielsen
2017: Mathias Susaas Halvorsen
2016: Haugaland Kunstverk
2015: Pål Jackmann
2014: Kammerkoret Bocca
2013: Haugesund Barne & Ungdomsteater, Brosteinsteateret/Boals Forumteater for Ungdom og Haugesundscenen
2012: Berge Ohm
2011: Kompani Haugesund