Reach Subsea signerte kontrakt med Kongsberg Maritime

22.04.2022
Administrerende direktør Jostein Alendal i Reach Subsea er svært fornøyd med kontrakten som nå er signert med Kongsberg Maritime
Nå skal de to første av mange fjernstyrte skip bygges
Kontrakten har en verdi på 380-400 millioner kroner, og de to fjernstyrte skipene er forventet levert medio 2023.

– Vi er glade og stolte av å ha nådd denne viktige milepælen for Reach Remote-prosjektet, som er en gamechanger både for industrien og oss. Reach Remote vil gi 20-30% reduksjon i kostnader for kundene og 90-100% reduksjon i utslipp sammenlignet med dagens store, bemannede skip, sier administrerende direktør for Reach Subsea, Jostein Alendal.

USV’ene (unmanned offshore surface vessels) skal fungere som mobile ‘power banks’, data sentre og kommunikasjonsmoduler for undervanns ROV’er. Både skipene og ROV’ene skal styres fra et kontrollsenter på land.

Reach Remote er et attraktivt prosjekt både innen olje- og gass-segmentet og et stadig voksende fornybar-markedet.

– Interessen for Reach Remote er stor innen hele vårt globale nettverk av kunder, sier Alendal.

Nyheten ble først publisert på Oslo Børs sin NewsWeb-tjeneste, og har også vært omtalt i Haugesunds Avis.