Rekordstor oppdragsmengde for Personalhuset
23.08.2021
Tom Monclair Larsen er direktør Search & Selection og rekrutteringsrådgiver i det landsdekkende rekrutterings- og bemanningsselskapet Personalhuset. Han forteller om høy etterspørsel etter arbeidskraft om dagen.
-Første halvår i år (januar – juni) doblet Personalhuset oppdragsmengden innen tjenesteområdet rekruttering i forhold til samme periode i fjor. Aldri tidligere har vi hatt så høy oppdragsmengde i Norge, sier han.
I følge Finn.no har det så langt i år vært en økning på nesten 50% i antall stillingsutlysninger, sammenlignet med samme periode i fjor. Også sett opp mot samme periode i 2019, som ikke var et “korona-år”, har det vært en økning på 14 prosent.
-Også i juni, som var første måned etter de større restriksjonslettelsene, merket man god flyt i stillingsmarkedet på FINN jobb, med en økning på 80 prosent sammenlignet med 2020 og en økning på nesten 50 prosent i antall stillingsutlysninger sammenlignet med samme periode i 2019, heter det i pressemeldingen som viser til «gjenåpningseffekten».
- Mange bransjer har et positivt oppsving nå ser vi, og særlig bransjer som tidligere har vært hardt rammet av nedstengingen, som for eksempel “Restaurant, mat og uteliv” og “Butikk og varehandel”, sier jobbanalytiker og leder for Finn jobb, Christopher Ringvold.
LinkedIn-vekst
Sosiale medier tilknyttet jobbsøk og nettverk har hatt en vekst under pandemien. Ifølge LinkedIn ekspert, Tina Rødahl, har nå 70% av Norges arbeidsstyrke en LinkedIn profil.
-Flere har tatt LinkedIn til sitt bryst, og vi opplever at aktivitetsnivået tok seg opp spesielt etter første koronanedstengning, sier hun.
Rødahl er aktuell som foredragsholder på Markedsføringsdagen på Scandic Maritim 7. september.
- Medlemmene bruker LinkedIn av flere grunner. Vi ser at mye går på konsumering av innhold for å lære mer og for holde seg oppdatert innen bransje, fagfelt, kollegaer og nettverk, samt for å finne nye jobber. Denne konsumeringen skaper en del muligheter for norske bedrifter, spesielt innenfor B2B området hvor de kan posisjonere merkevaren sin for å skape langsiktig vekst, bygge en sterk tilstedeværelse, rekruttere nye ansatte og samtidig oppfordre ansatte til å øke egenkompetansen gjennom utdanningsportalen LinkedIn learning eller gjennom innhold som deles og diskuteres, sier hun.
Larsen sier at Personalhuset bruker LinkedIn aktivt i for å bygge egen merkevare, publisere stillinger og leter etter kandidater. At privatpersoner i økende grad har registret profil på LinkedIn, har gjort det lettere å identifisere potensielle kandidater til de rekrutteringsoppdragene vi arbeider med. Videre nevner Larsen at han ser at mange er flinke til å oppdatere profilen sin etter at de har byttet jobb eller tilegnet seg ny kompetanse.
-Senest i dag så jeg en person som hadde styrket kompetansen siden forrige gang jeg så på denne kandidaten. Vi bruker også LinkedIn i forbindelse med nettverksbygging og kundekontakt.