Schibsted går inn på eiersiden i TV Haugaland
09.02.2022
TV Haugaland ser frem til å koble seg på Schibsteds medieunivers. Avbildet (f.v.) Daglig leder Heine Ferking Birkeland, ansvarlig redaktør Karen Hesseberg, produksjonsleder Camilla Schøyen og redaksjonsleder/tillitsvalgt Jarl Vidar Meling. Foto: Thomas Sjøen/TV Haugaland
Gjennom høsten 2021 og vinteren 2022, har TV Haugaland hatt en stadig tettere dialog med Schibsted, hvor man har sett på redaksjonelle og kommersielle muligheter. Samtalene førte til slutt til at Schibsted kommer inn på eiersiden i selskapet.
Daglig leder Heine F. Birkeland ser veldig positivt på den endringen som nå skjer i TV Haugaland.
-De siste årene har vi jobbet hardt for å sikre inntekter for TV Haugaland basert på kanalens tradisjonelle markedsprodukter. Selv om det lineære markedsproduktet til TV Haugaland fortsatt står ekstremt sterkt på Haugalandet, skjer det samtidig store endringer i mediemarkedet, hvor digitale medieprodukter tar stadig større andeler av kunders markedsbudsjetter. Satsingen sammen med Schibsted gjør oss nå i stand til å bygge videre på den unike formidlingen som TV Haugaland er gode på i dag, samt kunne tilby digitale produkter både for publikum og kunder, forteller Birkeland.
Kombinasjonen av det eksisterende medieproduktet til TV Haugaland og de nye løsninger som Schibsted nå bidrar med, skaper en fantastisk kombinasjon for både nyhetsarbeid og markedsføring.
-Slik sett kan vi med hånden på hjertet si at det er publikummet vårt og kundene våre som er de store vinnerne i denne satsingen, konkluderer Birkeland.
Mediekonsernet Schibsted står blant annet bak regionavisene Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, samt seks lokalaviser på Vestlandet. Schibsted har allerede i dag et salgskontor i Haugesund, og er også eier av Matkanalen og Godare, en norsk og svensk TV-kanal som holder til i Haugesund.
-TV Haugaland har en sterk posisjon i hoder og hjerter på Haugalandet, og har gode forutsetninger for å lykkes også med en styrket digital satsing. Jeg er glad for at vi får mulighet til å være med å bidra i en slik satsing, sier Øyulf Hjertenes, direktør for Schibsted Kyst.
-Haugalandet er en folkerik region med spennende næringsliv og en sterk identitet. Vi tror en styrket journalistisk satsing vil komme både seere, lesere og annonsører til gode, avslutter Hjertenes.