Sikret seg flytende havvind-kontrakt

25.09.2023
Omega 365 Solutions skal levere prosjektstyringssystem til energiutvikleren Source Galileo.

– Dette gir oss flere ben å stå på, sier avdelingsleder i Omega 365 Solutions, Vidar Nordnes i en pressemelding.

– Flytende havvind er et spennende område for oss og for Haugalandet. Vi har lyst til å jobbe med flere selskaper innen grønn energi og innovative bærekraftløsninger, sier Nordnes og peker på at Source Galileo er et selskap som satser fremover.

– Det er veldig interessant å få være med på den reisen gjennom våre leveranser, mener Nordnes.

Prosjektstyring fra A til Å

Source Galileo skal nå ta i bruk prosjektstyringssystemet Omega 365 for dokumenthåndtering, kost og kontrakt og plan.
Source Galileo har flere prosjekter i porteføljen sin. De har blant annet inngått samarbeid med Odfjell Oceanwind for å kunne utvikle flytende havvindparker, både for elektrifisering av olje- og gassinstallasjoner, og for å delta i konkurransen på Utsira Nord. I sistnevnte prosjekt har de også fått med seg IKEA og den japanske energigiganten Kansai står det i pressemeldingen.

– Nøkkelen til suksess for alle prosjekter er å ha full kontroll i alle ledd. Vi har over tid vurdert flere verktøy som hevder å gi oss dette, men kombinasjonen av brukervennlighet, funksjonalitet og ikke minst service var klart best hos Omega 365. At vi i tillegg kan finne denne type verktøy og kompetanse lokalt er jo også noe vi i Source Galileo heier frem, forteller Stian Røsdal, teknologisjef i Source Galileo og prosjektleder for Utsira Nord.

– Omega 365 er et system som sikrer god prosjektstyring fra A til Å gjennom hele prosessen. At alt finnes i ett system kan gi gode resultater for bedrifter som Source Galileo. Dette kan effektivisere, systematisere og forbedre arbeidsflyten, sier Nordnes.

Satser lokalt

Siden Haugesundskontoret til Omega 365 åpnet i januar 2021, har målet til Vidar Nordnes vært å sikre seg flere lokale aktører som kunder. Han sier mange kunder setter pris på at et kundebesøk ofte bare er en kort biltur unna, og at det er enkelt å treffes i en travel hverdag.

Nå ser han resultater av nettverksarbeidet, og kan altså ønske Source Galileo inn på kundelisten.

– Med tanke på markedet her på Haugalandet så hjelper det veldig at vi har kontor i Haugesund. Da vi flyttet inn tidlig i 2021 var vi seks ansatte, nå er vi godt over 30. Selv om vi nå begynner å bli vant med digitale møter med kunder så er det noe spesielt i å kunne møtes ansikt til ansikt. Økt ordremengde gir også behov for å rekruttere fremover.

Det fører også til at vi er på jakt etter flere ansatte med kompetanse som vi trenger fremover.

Teknologi