Trefadder skal plante én million trær i 2023

21.02.2023
Salg- og partneransvarlig, Øyvind Stråbø (til venstre), daglig leder, Anders Kristiansen og fagansvarlig Rasmus Stokkeland i Trefadder.
-Markedet har vært gjennom en modningsprosess
I 2019 startet gründer Anders Kristiansen opp selskapet Trefadder. Med en forretningsidé som i praksis fjerner co2 fra atmosfæren, ble selskapet spådd en lyst fremtid.

Vel tre år senere har selskapet gått fra å plante 15.000 trær i året til en halv million i 2022. I år har de som mål å plante hele én million trær.

-Dette vil fange over 200.000 tonn CO2, sier Kristiansen.

Trefadder har ifølge Kristiansen og salg- og partneransvarlig, Øyvind Stråbø, blitt Norges største produsent av biologiske karbonkreditter.

Duoen mener at de nå ser tendenser til at markedet har modnet. Stadig flere bedrifter fører klimaregnskap og velger å kompensere sitt restutslipp - Som av økonomiske og teknologiske årsaker som ikke lar seg redusere i dag.

-Flere og flere innser at de må gjøre mer enn kun å redusere egne utslipp, legger Kristiansen til.

Han mener FNs Klimapanel sin rapport fra 2022 har vært en øyeåpner for mange.

-Denne rapporten sier at hvis 1,5 graders målet skal nås må vi i tillegg til å redusere maksimalt også fange mer enn 6 gigatonn med CO2 hvert år fra atmosfæren, sier han.

Ketchup-effekten

Starten på 2023 har ifølge Stråbø vært utelukkende positiv. Han ramser opp en imponerende kundeliste som har kommet til nylig: Vår Energi, ABB, Sparebank-1 og Archer og Moreld.

Disse bedriftene fyller på kundeliste på over 150 virksomheter fra de fleste bransjer.

-Og i fjor kom PWC og Zero med rapporten: Jakten på klimanøytralitet som anbefaler at bedrifter setter opp et klimaregnskap, lager en klimastrategi og kompenserer ved å kjøpe karbonkreditter hvor gode skogprosjekter får grønt lys, sier Kristiansen.

-Fra et klima- og miljøperspektiv er det viktig å unngå utslipp ved redusert avskoging, som å fjerne karbon fra atmosfæren gjennom å restaurere eller plante ny skog. Det er ingen tvil om at verden trenger storskala bevaring av eksisterende skog og økosystemer for å nå klimamålene. Det er en av de mest kostnadseffektive tiltakene for å unngå at de globale utslippene fortsetter å øke, heter det i rapporten.

Fra startup til scaleup

Trefadder har i det siste halvannet året vunnet ITSA Growt, Fauna programmet og hentet inn flere millioner kroner som har muliggjort at selskapet har tatt steget fra start-up til scale-up fase.

Kristiansen og Stråbø har brukt de siste årene på å rigge organisasjonen for vekst ved å ansette flere , utvikle digitale dokumentasjonssystemer, og inngå avtale med planteskoler og grunneiere for å plante mye klimaskog fremover.

-Vi har som mål å plante 1 million trær i 2023, sier Stråbø.

Til sammenligning ble det plantet en halv million trær i 2022 - mer enn i 2020 og 2021 til sammen.
Klima