Tydelige budskap fra næringslivet til stortingspolitikere fra Rogaland

23.10.2024
Øverst Pablo Barrera (konsernsjef Haugaland Kraft), Kate Elin Østebøvik Haugen (salgsleder Førre Vindu), Øystein Matre (daglig leder Westcon) Jarle Nilsen (Lufthavnutvikling) og Asle Skjærstad (daglig leder A.Utvik) var tydelige i sine buskap til stortingspolitikerne fra Rogaland på årets Rogalandsting som Maritimt Forum Haugalandet og Sunnhordland og Næringsforeningen Haugalandet arrangerte denne uken.
- Mange gode og konstruktive innspill, sier stortingsrepresentant Sveinung Stensland (H).
Denne uken arrangerte Maritimt forum Haugalandet og Sunnhordland sammen med Næringsforeningen Haugalandet det årlige Rogalandstinget. Her får næringslivet mulighet til å komme med sine utfordringer som politikerne faktisk kan gjøre noe med. Denne gangen fikk 20 aktører hver sine 10 minutter til å fremføre sitt budskap. Her er et knippe av budskaper.

Energiomstilling
Konsernsjef i Haugaland Kraft Pablo Barrera var tydelig til stortingspolitikerne fra Rogaland.

- Vi må få bedre fart på energiomstilling. Det handler om å nå klimamål, gi næringer del i nye industrieventyr og ikke minst energisikkerhet, sa Barrera i sin innledning.

- Mye av omstillingen må handle om energisikkerhet. Vi må investere i nettet, fortsatte konsernsjefen.

Rammebetingeler var ett av temaene Barrera ville belyse. Han var klar på at politikk virker og det sender signaler på hva kraftselskaper skal investere i.

- Vi trenger stabile rammebetingelser. Vi er usikre på skatteregimer som vil møte oss i årene fremover. Økningen vi fikk i grunnrenteskatt tapper oss for penger. For oss i Haugland Kraft utgjør dette store summer, uttalte Barerra.

Når det gjelder konsesjonsbehandling, var Barrera tydelig på at det går for sakte.

- Vi bruker stadig mer ressurser på utredninger og lignende. Vi må se på hvordan konsesjonstiden kan gjøres mer effektiv og kortere. Kan vi se på at kommunene kan behandle konsesjonene selv opp til et visst nivå? Slik det er nå, kan det gå over ett år før vi får svar, dette er for lang tid, mente Barrera.

Når det gjelder intensivmekanismer, dro Barrera frem eksempel med sol på tak for private.

- Sol på tak, det er for dårlige ordninger for private folk. Og ikke skattlegg folk som har egen produksjon på taket. Da kan vi sette en strek over sol på tak, avsluttet Barrera.

Lokalt eierskap og formueskatt
Kate Elin Østebøvik Haugen, salgsleder Førre Vindu, var tydelig på at formueskatten tapper bedriften hun jobber i, og at det nå handler om en faktisk har en jobb å gå til i årene fremover.

- 99% av berdiftene i Norge er små og mellomstore. Spørsmålet nå flere av oss som jobber i slike bedrifter stiller, er om en har råd og motivasjon til å fortsette, sa en engasjert Østebøvik Haugen.

- Det kan bli en utfordring å drive videre når eierne må ta av egen lomme for å betale denne skatten, sa salgslederen og utfordret samtlige politkere på at rammevilkårene må endres om en ønsker å ha lokalt eierskap i små og mellomstore bedrifter.

Bygging av standardfartøyer til forsvaret
Daglig leder Øystein Matre i Westcon slo et slag for at standardfartøyer som forsvaret skal investere i, må gjøres på norske verft.

- Vi må få en felles anskaffelsesstrategi og prosess, hvordan kan vi gjøre dette? spurte Matre forsamlingen før han selv forslo at Kongesberggruppen bør gå i førersetet for dette.

Matre var tydelig på at norske verft har kompetansen for å bygge standardfartøyer.

- Bygging av standadfartøyer kan bli et kjempeløft for maritim næring og stor mulighet for Norge. Leveransene til forsvaret de 10 neste årene vil være opp i mot 80 milliarder kroner, avsluttet Matre.

Flyplass
Jarle Nilsen i Lufthavnutvikling var klar i sin tilbakemelding på at flyplassen er svært viktig for næringslivet og at om regionen skal være attraktiv for nye etableringer, må driften sikres.

- Jeg er imponert over et næringsliv som har gått inn med mye kapital til driften av flyplassen de siste årene. Samtidig har vi store utfordringer med at prognosene for dette året er store underskudd og at det kommer store kostnader neste år blant annet til asfaltering av rullebanen, uttalte Nilsen.

Nilsen hadde flere klare budskap til politikerne.

- Vi MÅ få redusert leien vi betaler til Avinor, og ikke minst må det være rettferdighet og like forutsetninger for flyplassene. Slik er det ikke nå, konkluderte Nilsen og viste til de såkalte FOT-rutene som er sterkt subsidiert.

Byggebransjen
Asle Skjærstad, daglig leder i byggefirmaet A.Utvik hadde med seg en svær bunke med ark.

- Dette er bunken med ark på en ganske så enkel byggesak, det er rundt 1000 sider knyttet til dette relativt lille prosjektet, startet Skjærstad.

Han var tydelig på at byråkrati og omstendige prosesser koster enorme summer.

- Dette medfører enda dyrere boliger. Det koster oss store summer hvert år med slike prosesser, og til slutt er det huskjøper som må ta regningen, fortsatte Skjærstad.

Han hadde en klar oppfordring til politikerne om at det er for omstendlige og dyre prosesser knyttet blant annet til reguleringsplaner, og at noe må gjøres med dette snarest.

Samtlige av politikerne gav tilbakemelding på at dette møtet er svært viktig, innspill fra næringslivet er konkret noe en kan ta med seg i sitt arbeid på Stortinget.

Stortingspoltikerne fra Rogaland omkranset av t.v. Sverre Meling, daglig leder Maritimt Forum Haugalandet og Sunhordland, Margret Hagerup (H), Aleksander Stokkebø (H), Lisa Marie Klungland Ness (Sp), Tor Inge Eidesen (Sp), Tina Bru (H), Torstein Tvedt Solberg (A), Naomi Wessel (R), Terje Halleland (FrP), Roy Steffensen (FrP), Paal Kloster (SV), Sveinung Stensland (H) og adm.dir. Bernt Jæger i Næringsforeningen Haugalandet.

Sparebank 1 Sør-Norge