Tyder på at bunnpunktet i boligmarkedet er nådd

24.09.2024
Daglig leder Åse Kristin Foss i Urbanhus sier aktiviteten øker og at det er håp om at markedet snur.
- Betydelig oppgang i aktivitet, sier daglig leder Åse Kristin Foss i Urbanhus.

Siden juni har Urbanhus, med hovedkontor i Haugesund, merket en markant økning i arkitektoppdrag og kundehenvendelser, noe som kan tyde på at bunnpunktet i det krevende boligmarkedet er nådd.

I en periode der boligmarkedet har vært utfordrende, har Urbanhus sett økt aktivitet siden juni. Dette kommer frem i form av flere tomtebefaringer, tegneoppdrag og tilbud som er sendt til kunder. Samtidig er flere boligprosjekter under behandling i kommunene. Den økte etterspørselen gir håp om at markedet er i ferd med å snu ifølge en pressemelding.

- Vi har merket en betydelig oppgang i aktivitet siden juni, og det gir oss en indikasjon på at vi nå har nådd bunnen i et krevende marked. Det gir oss grunn til optimisme, og vi ser frem til videre vekst, sier daglig leder Åse Kristin Foss i Urbanhus.

Denne optimismen ble også tydelig under Urbanhus sin nylige fagtur til Tromsø, hvor medlemmer og forhandlere fra hele landet deltok. Fagdelen fokuserte på temaet "Fordelene med nybygg", et viktig tema i en tid hvor boligbransjen står overfor mange utfordringer. Deltakerne fikk faglig påfyll og delte verdifull innsikt om hvordan de best kan møte markedets etterspørsel.

- Temaet rundt fordelene med nybygg var spesielt relevant i dagens krevende marked. Våre medlemmer og forhandlere uttrykte stor optimisme for fremtiden etter denne turen, avslutter Foss.

Sparebank 1 Sør-Norge